Foto: Archiv Ivy Málkové

Zázračný koktejl na hubnutí nemám

Jako dítě měla kila navíc. Při studiu psychologie pochopila, že okřídlené heslo “hubnutí je v hlavě” jednoznačně platí.

Zveřejněno: 02.08.21

“Spojila jsem osobní zkušenosti v hubnutí s odborným vzděláním a vytvořila metodiku zdravého hubnutí,” říká Iva Málková, psycholožka známá díky svému sdružení STOB jako dlouholetá odbornice na hubnutí, která studijně vyzkoušela všechny typy diet.

Často se mluví o tom, že střeva a střevní mikrobiom jsou jako další lidský “mozek”. Dají se současné poznatky využít k hubnutí?

Základem hubnutí je energetická nerovnováha. Věda nám ale přináší nové poznatky, které se mohou podílet na úspěšnosti v hubnutí, aniž si to uvědomujeme. Takovou novinkou posledních let je právě střevní mikrobiom – různé kmeny bakterií buď prospívají, nebo ztěžují hubnutí. A protože hubnutí je ohromný byznys, už se objevili obchodníci s hubnutím, kteří nabízejí, že na základě analýzy stolice vám připraví „koktejl“ probiotik, která „za vás“ zhubnou. Tak daleko ale ještě věda není. 

Jaký je podle vás, po těch letech, co se tématu věnujete, recept na zdravé hubnutí? 

Takové, které vás těší nebo aspoň nestresuje. Kdy nepodléháte hubnoucím guru, kteří vám nutí diety bez cukru, bez mléka, bez lepku, bez masa… Kdy si velmi omezujete výběr potravin, ze kterých si můžete sestavit jídelníček, který navíc neodpovídá potřebám vašeho těla, vašim chutím a podobně. Naopak správná cesta je, když se naučíte tvořivě si sestavit jídelníček, který vám chutná a obsahuje potřebné živiny. Cesta, kterou k tomu zvolíte, je individualizovaná dle vaší motivace, osobnostních vlastností, inteligence či času. Takže od nutričních programů, u nás na STOBklubu například program Sebekoučink, přes jednodušší pomůcky jako jsou obrázkové Talířky, až k jednoduchému pravidlu zdravého talíře, kde jeho polovinu tvoří zelenina, čtvrtinu příloha a čtvrtinu zdroj bílkovin. A to samé se týká pohybu – nepodléhat módním trendům, ale být všímavý k potřebám svého těla i ve vztahu k pohybu, aby vás zkrátka pohyb těšil. 

Za čtyři roky vám bude sedmdesát let. Jak se během vašeho života měnil ve společnosti vztah k lidskému tělu a vnímání jeho krásy? 

To jste mi tou otázkou vyrazil dech. To si vůbec neuvědomuji. Taky jste mohl napsat, že před sedmi lety jsem měla na začátku svého věku číslici pět. 

Pardon, máte pravdu. A jak to vidíte? 

Ve vztahu k tělu bohužel za můj život převládá ve vnímání krásy těla postava nepřirozeně štíhlá s uměle nastavenými, pro běžného člověka nereálnými mírami – přes prsa, pas, boky či výstřelky typu, že máte mít například dírku mezi stehny, což se podaří asi jen lidem s mentální anorexií. Snad jen směry typu KBT, mindfulness, body neutrality zdůrazňují, že bychom měli být vděční svému tělu za to, jak nám slouží, s jakýmkoliv tvarem a proporcemi. Také se více mluví o stigmatizaci lidí s kily navíc. Této problematice bude dokonce v Evropě 23. října 2021 věnován Den proti stigmatizaci.

Zmiňujete KBT. Proč jste si kognitivně-behaviorální terapii zvolila jako metodu pro hubnutí? 

Byla jsem obézní dítě a i v období dospívání zkoušela různé diety. Při studiu psychologie  jsem objevila v literatuře jeden z psychoterapeutických směrů, který u nás v té době nebyl ještě znám – kognitivně-behaviorální terapii. Zaujalo mě to tak, že jsem psala na toto téma diplomovou práci, když jsem zjistila, že ve světě se tento přístup používá při terapii obezity. A dodnes se tento směr pokládá pro léčbu návykových věcí za jeden z nejefektivnějších, proto jsme u něho zůstali dodnes. Samozřejmě ho ale obohacujeme o takzvanou třetí vlnu KBT, to znamená mindfulness, či ACT – acceptance and commimtment therapy, tedy terapie přijetí a závazku, a podobně. 

Vy jste ale vyzkoušela snad všechny dostupné metody hubnutí, které se u nás vyskytly. I ty, které podle vás člověku mohou škodit. Co vám to dalo? 

Své hubnoucí experimenty jsem popsala v nové knize: Váhy života – laskavý rozhovor nejen o hubnutí v kapitole „50 let hubnutí očima Ivy Málkové“ na téměř deseti stranách. Ty ne úplně nesmyslné – proteinové, metabolic balance, intermitent fasting – jsem zkoušela pod rouškou vědeckého poznání i ve vztahu k vlastní redukci váhy. Hladovku v Thajsku ze zvědavosti, jak se při tom člověk cítí. Za extrémní považuji současný způsob nabídky laického hubnutí. Dříve jste si koupili spalovač tuků či nějaký zázrak a přidali ho k dosavadnímu jídelníčku, dali si elektrodu na stehno nebo náušnici na ucho, koupili si zázračné mýdlo, ale neměnili jste jídelníček. To, že zhubla jen peněženka, bylo nepříjemné, ale většina pokusů neohrožovala zdraví a vztah k jídlu. Dnešní trendy zcela zásadně mění obsah jídelníčku. Jídlo přestává být normální součástí života a stává se z něj modla a vznikají i nové poruchy – jako je ortorexie (patologická posedlost zdravou výživou – pozn.red.).  

Jak tedy správně hubnout a přitom si neničit zdraví?

Ideální je opravdu si uvědomit jídelní chování: Co jím, jak jím, jestli nejde o neuvědomělé automatické jedení při nejrůznějších činnostech – a proč jím. Jestli moje jídlo není záplatou na emoce. A to samé s pohybem. Nejde jen o aktivní pohyb, ale i o to zmapovat dlouhodobé sezení bez přerušení, které je velmi rizikové, a dnes se nazývá novodobým kouřením. Je důležité uvědomit si své zlozvyky a zamyslet se nad těmi, které se podílí na kilech navíc, a které jsou pro mě nejsnáze zvládnutelné. 

Jako třeba? 

Mám ráda zeleninu, ale nejím ji, protože je mi pohodlnější si vzít rohlík.  A pak si stanovím konkrétní reálný dosažitelný cíl. Obecně platí, čím menší změnu udělám, tím je trvalejší. Nemá proto smysl držet od pondělí přísnou dietu, ale postupně a pomalu měnit návyky, u kterých vydržíme natrvalo. Tuto metodu aplikujeme i v našich 10týdenních kurzech zdravého hubnutí i dalších programech. Například jde o internetový projekt Výzva 52, kdy účastníci dělají každý týden malou změnu. Naše metodika je velmi efektivní právě co do udržení změny, tedy udržení váhových úbytků, protože se snažíme, aby byla spojena s pozitivními emocemi.  Nabídka laických diet, jak jsme o tom mluvili, je po nějaké době stresující. 

Jak rozpoznat potřeby maskované chuti k jídlu? A co třeba říkáte na všímavé jedení? 

Termín maskovaná chuť k jídlu je pro mě nový pojem. Zřejmě máte na mysli „jedení navíc“, ne z hladu, ale z jiných důvodů, třeba emoční hlad, kdy nám emoce přináší nějakou zprávu, třeba takovou, že jsme unavení, naštvaní a my naše nepříjemné pocity řešíme jídlem. Pokud se naučíte jíst všímavě, tak právě v této situaci si uvědomíte, že vůbec hlad nemáte a že můžete své potřeby uspokojit jinak než jídlem. Odpočinete si, řešíte příčinu naštvání… 

Víte díky novým výzkumům o nových možnostech a trendech v hubnutí, které třeba ještě před deseti nebo dvaceti lety nebyly myslitelné? 

Největší pokrok asi udělala bariatrie – respektive metabolická chirurgie, kdy se vyvíjí nové přístupy, které jsou efektivní při léčbě diabetu, přenastavují „ set point, tedy váhu, kterou si jinak tělo brání a je těžké se dostat pod ni. Již zmíněný střevní mikrobiom, nutrigenetika a nutrigenomika jsou obory, které se rozvíjí a třeba nám nabídnou časem efektivní terapii. A nesmím zapomenout na ICBT – Internet cognitive behavioral therapy, kterou STOB i díky covidu rozjel naplno. Skupinové kurzy zdravého hubnutí včetně cvičení jsou organizovány online a mají velký úspěch. 

A jak vnímáte operativní zmenšování žaludku? Chirurgický zákrok je jen jedna část, ale člověk by měl se sebou pracovat i na psychologické úrovni, aby měnil návyky, ne? 

Dnes existuje více druhů zákroků, nejen na žaludku. Před každým zákrokem musí být psychologické vyšetření k indikaci tohoto postupu. Jeho součástí je i zjištění, zda si pacient uvědomuje, že bude muset změnit totálně své dřívější nevhodné jídelní návyky, bude muset jíst velmi malý objem potravin, zúží se mu výběr potravin pro sestavení jídelníčku. Chirurgický přístup je dle mě na místě tam, kde se nedaří hubnout obvyklým způsobem, a kde jsou rizika z kil navíc větší než rizika operace. 

Někteří kritici STOBu, možná v rámci konkurenčního boje, říkají, že vaše jídelníčky jsou ještě z minulého století. Co vy na to? 

Tak to slyším poprvé. My jsme vlastně nikdy jídelníčky nesestavovali. V rámci naší metodiky vedeme klienty k tomu, aby se naučili jídelníček sestavit sami. Jako inspiraci jim k tomu dáváme plno receptů. A myslím, že recepty, které STOB v poslední době tvoří, určitě nevypadají jako z minulého století. Recepty včetně fotek připravujeme i na zakázku pro renomované firmy. Kromě toho, že jsou všechny recepty nutričně vyvážené, tak jsou i chutné a na pohled krásné. 

Naše rodinná firma slučuje všechny potřebné profese. V případě receptů je ideální sloučení vzdělání dcery Hanky (potravinářská fakulta VŠCHT), původní vzdělání jejího manžela (kuchař), a navíc jsou oba labužníci a rádi vaří a vymýšlí nové recepty. Není nic jednoduššího než se podívat na ukázky zde. 

Některé zájemce o hubnutí odrazuje, kolik údajů o tom, co snědli, by měli zapisovat do tabulek. Jde to i jinak? 

Jak už jsem zmiňovala, cíl je jasný. Více energie vydávat, než přijímat. Lidé s vyšší motivací mohou zapisovat svůj příjem do tabulek do programu Sebekoučink, jiní mohou dodržovat jednoduchý princip zdravého talíře. Naše materiály jsou praktické, obrázkové, takže kdo nechce, nemusí nic vážit ani počítat. V kurzech zdravého hubnutí však frčí Sebekoučink. Lidé, kteří si pár týdnů do programu zapisují, kdy jim dávají semaforky zpětnou vazbu, jak se jim daří, se naučí tvořivě si sestavit jídelníček z potravin, které jim chutnají, a tato orientace ve složení potravin jim pak stačí pro tvorbu jídelníčků na celý život. A navíc je to baví. Záznamy obecně jsou základem kognitivně-behaviorální terapie. 

Jak se stalo, že se kurzům hubnutí věnují i vaše dvě dcery? 

Když zájem hubnoucích vysoce převyšoval mé časové možnosti, začala jsem školit v této metodice další odborníky a vznikl STOB, který má opravdu široký záběr. Kurzy jsou stěžejní aktivitou, ale pořádáme i aktivní dovolené, organizujeme Dny zdraví, akce s celostátní působností apod. No, a asi jsme byli dobrým modelem i pro děti, které to baví. Firmu jsme jim před pár lety předali a dcery byly vzorem i manželům, kteří jsou dnes důležitou součástí STOBu.

Související

Mladí lidé mají často horší kondici než senioři. Cvičení je nutnost, říká odbornice

Kateřina se pohybem a jeho vlivy na náš organismus zabývá bezmála 20 let. A protože z jejího pohledu nestačí jen teoreticky mluvit a psát o tom, jak je důležité se hýbat, vyvinula svůj vlastní nástroj na jednoduchou a efektivní údržbu těla.


Reflexní terapie

Reflexologie neboli reflexní terapie vychází z předpokladu, že tělo lze rozdělit na zóny, které mají své koncové body v rukou a nohou.


Objevte základní tipy pro výrobu a nákup esenciálních olejů

Byť sílu esenciálních olejů uznávali už lidé ve starověku, v současnosti jsou pro mnoho z nás stále záhadou.


MUDr. Pavla Rozínková

Vystudovala 1. Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. Ihned po dokončení studií nastoupila do Institutu pro celostní medicínu a poté si otevřela vlastní zdravotnické zařízení zaměřené na prevenci (Cherubín).


2 terapeutické diety, které vám pomohou zlepšit fyzické i duševní zdraví

GAPS nebo LCHF – za těmito zkratkami, které nejsou známé každému z nás, se skrývají názvy speciálně sestavených diet.