Foto: Archiv Pavla Macka

Kettlebell je královnou minimalistického tréninku

“Možná jsem krutopřísný, ale fér a spravedlivý,” říká s úsměvem instruktor Pavel Macek ze školy KB5, která je v Česku jedinou oficiálně akreditovanou pobočkou mezinárodní sítě StrongFirst. Každodenně převádí do praxe svá oblíbená slova: Je lepší být zdravý a silný než nemocný a slabý.

Zveřejněno: 03.05.21

Kdysi byl “astmatický chcípáčkem”, ale dnes je jedním z pouhých patnácti Master instruktorů certifikačních kurzů, které se konají po celém světě.

Na silový fyzický trénink je zaměřené cvičení s kettlebells. Čím si vás přitáhlo?

Chtěl jsem být silnější. Dlouhá léta se věnuji bojovým uměním a hledal jsem ty nejlepší možné metody a nástroje pro rozvoj síly a fyzičky. Kettlebell je přesně to ono.

Jak cvičení se železnými koulemi popíšete svými slovy?

Kettlebell je královnou minimalistického tréninku. S jednou až třemi kettlebell jsem schopen se silově, kondičně připravit na všechno. Unikátem je její ergonomický tvar s posunutým těžištěm, který pomáhá v optimální dráze pohybu.

Dva hlavní typy cviků zastupují jin-jang rovnováhu a komplexnost. Ty silové jsou pro zlepšení maximální síly. A dynamické zase pro zlepšení výbušné síly a fyzičky. Silové cviky se cvičí po méně opakováních, řekněme v sériích po pěti, výbušné cviky ve více sériích po pěti až deseti. 

Některé cviky jsou podobné těm, co se cvičí s jednoručkou. Například přemístění a tlak ve stoje, jiné jsou specifické jen pro kettlebell – například swing, jeden z nejdůležitějších cviků vůbec, „centrum kettlebell vesmíru.“ Tajemství úspěchu však není jen v nástroji, ale v tom co, jak a podle jakého programu s ním člověk dělá. Tedy kompletní systém.

Jak rychle se člověk dostane tímto kompletním systémem do kondice?

Nejde jen o to jak rychle, ale jak dobře a dlouhodobě udržitelně. Za tři měsíce se položí naprosto skvělý základ – a pak již není cesty zpět. Když se člověk cítí skvěle, sílí, cítí přenos do všech ostatních aktivit, a navíc i začne dobře vypadat – proč nepokračovat?

Dlouhé roky trénujete jihočínské kung-fu. Vidíte ve funkčnosti nějaké průsečíky s touto metodou?

Cvičení s kettlebell, a vůbec celé metodiky silového tréninku školy StrongFirst, kterou v Česku zastupuji, je s bojovými sporty a uměními stoprocentně kompatibilní. Ať už se týká generování síly z nohou a zpevněného trupu, střídání zpevnění a uvolnění, specifických dechových metod, použití různých „vnitřních“ principů síly, a podobně.

Prý je potřeba k zesílení víc než jen zvedat stále těžší a těžší váhu?

Šlo by jednoduše říci, že zatím ještě nikdo nezesílil tak, že by zvedal lehčí a lehčí váhy, a proto je třeba postupně přidávat na zátěži. Kompletní obrázek je však následující - je potřeba nejen postupně přidávat na zátěži, ale i ubírat, a poté znovu opět přidávat. Cílem je dlouhodobě udržitelné zlepšování bez nárazu do zdi, vyhoření či zranění. K tomu je třeba kontinuální práce na technice a takzvaných silových dovednostech, umění síly.

Proč by měl člověk začít s cvičením?

Sókratés kdysi pravil, že „člověk nemá právo být amatérem v rovině fyzického tréninku. Je jeho hanbou zestárnout bez toho, aniž by poznal tu krásu a sílu, které je jeho tělo schopné.“ Člověk by měl cvičit proto, že je lepší být zdravý a silný než nemocný a slabý – je to nejen příjemnější, ale i o dost levnější. “Pámbů” nebo příroda nám dali do vínku potenciál, a byl by hřích ho nevyužít.

A jaké byly vaše cvičící začátky?

Úplné začátky byly těžké, protože jsem byl mrňavý, slabý, astmatický chcípáček a hrozila mi pětka z tělocviku. Měl jsem sice velmi přísného učitele tělocviku, ale ve zpětném zrcátku skvělého – místo, aby mi řekl „Pavlíčku, chudinko, posaď se raději na lavičku“, řekl mi „koukej makat!“. No, a já jsem koukal makat.

Postupem času jsem se dostal do kondice a zesílil, po astma ani vidu ani slechu, začal jsem cvičit bojová umění, nejprve v Česku a později v USA, Hongkongu a Číně, a následně silový trénink. Měl jsem a mám skvělé učitele, kterým jsem neskonale vděčný nejen za jejich učení, ale i za to, jak mě občas kopali do zadku.

Zmiňujete své učitele. Jací byli a jak dnes vnímáte svoji roli učitele?

V Číně se říká, že když se budete učit od těch průměrných, budete podprůměrní. A když se budete učit od těch nejlepších… No, proto jsem se vždycky chtěl učit od těch nejlepších, což se mi skutečně podařilo. Ať už v bojových uměních, kde to byli Y.C. Wong (USA), Lam Chun Sing (Hongkong), David Rogers (UK), Dang Jang Gong (Čína) anebo v silovém tréninku Pavel Tsatsouline (USA) a jeho žáci, kteří jsou dnes mými kolegy. A moje role? Tak, jako se snažím být dobrý žák, snažím se být i co nejlepší učitel. Možná krutopřísný, ale fér a spravedlivý.

Říká se, že bolest je lenost odcházející z těla. Jak poznat, kdy to tak je, a když už jde třeba o zdravotní problém?

Je bolest a „bolest“. Hardcore drsňák, který jde přes zranění a bolest, je stejný problém jako mamánek, který se osype jen při pomyšlení na nějakou těžší fyzickou zátěž a raději se na to vykašle.

Pokud to bolí, tak to bolí - stop, zajít k lékaři, pořešit – ale nepřestávat cvičit, hledat, jak cvičit „okolo zranění“. Pokud je nějaká z fází tréninku náročnější – ale to není na rozdíl od obecného přesvědčení často – kousnout se a dát to. Nehledat bolest, únavu, namožení ani zadýchání, protože jediným kritériem dobrého programu je zlepšení.

Pořádáte i on-line tréninky, jaký je o ně zájem?

V době zavřených tělocvičen je online cvičení pod vedením dobrého kouče anebo dobrého online programu vynikající volba. Cokoliv stojí za to, stojí za to dělat dobře, a proto jsme naše online lekce velmi pečlivě připravovali. Zájem, zpětná vazba a hlavně výsledky nás velmi potěšily. Kromě pravidelných online lekcí jsme spustili i tematické online webináře a nadále pracujeme na dalších online produktech a službách.

Obecně bych řekl, že KB5 je školou kultivace charakteru, převlečená za „tělocvik“, tedy pohybový, silový a kondiční trénink. S úctou a láskou navazujeme na Tyrše, Hoyera, Frištenského, Foglara, a další velikány, z těch zahraničních na Sandowa, Inche, Saxona, Maxicka, Kleina, slečnu Pudgy Stockton a další.

Související

Mladí lidé mají často horší kondici než senioři. Cvičení je nutnost, říká odbornice

Kateřina se pohybem a jeho vlivy na náš organismus zabývá bezmála 20 let. A protože z jejího pohledu nestačí jen teoreticky mluvit a psát o tom, jak je důležité se hýbat, vyvinula svůj vlastní nástroj na jednoduchou a efektivní údržbu těla.


Mgr. Kateřina Macháčová, Ph.D.

Kateřina se zabývá pohybem a ve své praxi propojuje teoretické znalosti i praktické zkušenosti.


6 tipů pro uzdravení vaší mysli

Fyzická aktivita je již dávno známým lékem na duševní pohodu. A říká vám něco cvičení na předpis? Ano, slyšíte dobře. Protože přesně to už se děje!


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.