Foto: Shutterstock

Přísná dieta není cestou ke zhubnutí

Dát lidem do rukou jejich vlastní návod, aby se stali aktivním tvůrcem svého života, to je filozofie společnosti STOB. Metodika hubnutí vychází z kognitivně-behaviorální psychoterapie známé pod zkratkou KBT.

Zveřejněno: 02.08.21

“Jejím cílem je vypracování programu, který vede k navození žádoucí změny v nevhodném chování, myšlení a emocích na základě teorií učení,” říká psycholožka Iva Málková, která se čtyřicet let věnuje tématu hubnutí a studijně vyzkoušela všechny typy diet na vlastní kůži.

Reakce vznikající učením nemusí být samozřejmě vždy pozitivní. Mohou být i negativní, například vytváření zlozvyků, v tomto případě učení se nevhodným stravovacím a pohybovým návykům. “Pokud by fungovaly jako spouštěče k jídlu jen přirozené signály hladu a za jiných okolností bychom nejedli, problém obezity by nenastával. Tyto přirozené signály bohužel v průběhu života u lidí s kily navíc vymizely,” zmiňuje Málková.

Na pocity hladu se přitom nelze spolehnout. “Hubnoucí totiž nedokáží odhadnout, co je normální a přirozená porce. Nejedí na základě fyziologické potřeby. Zejména jídlo navíc oproti plánu je napodmiňováno,” upozorňuje Iva Málková. Díky klasickému podmiňování je chuť k jídlu spouštěna řadou vnějších podnětů, jako je například jeho dostupnost, jeho vůně, puštění televize a podobně. “Tak jako se člověk s kily navíc toto chování naučil, může se ho také metodami vycházejícími z klasického podmiňování odnaučit,” podotýká odbornice na hubnutí.

Další teorií učení je takzvané operantní podmiňování, které je založeno na vztahu mezi reakcí a následkem. Jen ta změna, která je nějak pozitivně posílena, odměněna, se udrží, zatímco ta, jež je trestána, vymizí. Pokud například člověk s obezitou řeší stres jídlem, jeho napětí poklesne, čímž se nevhodné chování posílí. A naopak když drží přísnou dietu, zvolí nevhodný pohyb, vytkne si nereálná předsevzetí, tak následují nelibé pocity, tresty a nově budované chování vyhasne. “Jestliže si ovšem ve stravovacích a pohybových návycích najde takový způsob změny, který mu vyhovuje, změna se udrží,” tvrdí Málková.

Kognitivní teorie učení předpokládají, že podnět sám nevyvolává určité chování, ale že je důležitý význam, který osoba tomuto podnětu či situaci přisoudí. A to je důvod, proč mohou lidé na různou situaci i různě reagovat.

Podstatou metodiky kurzů, která se za čtyřicet let v základu nezměnila, je zabývat se nejen tím, co hubnoucí jedí, ale také proč a jak jedí. Obsahem kurzu jsou přednášky a diskuse o výživě a důležitosti pohybu, ale zdaleka nejen to. “Teorii mají mnozí účastníci v malíčku, tak si často znalosti jen doplňují. Stěžejní prací v kurzech je převedení teoretických vědomostí do reálného života,” říká Iva Málková.

Základní kurzy se konají jednou týdně a trvají většinou deset týdnů. Každá lekce se skládá z hodiny pohybové aktivity, která je přizpůsobena klientům s nadváhou. Následuje krátký teoretický úvod do problematiky dané lekce. A pak už se trénuje postupné systematické odstraňování konkrétních zlozvyků, které se podílí na kilech navíc. “A tak se postupně probírá motivace klienta ke změně, jeho stravovací a pohybové návyky. Velký důraz se klade na řešení emočního jedení,” popisuje odbornice na hubnutí.

Trénuje se řešení problémů, nácvik asertivního chování, například jak odmítnout dort u tchyně. Důležité je také získávání pozitivního postoje ke svému tělu, zkrátka aby se měl člověk rád. Aby se pustil i do činností, které kvůli alibismu – to přece kvůli mé váze nejde – nevykonával. A aby rozvíjel své dovednosti pro udržení váhových úbytků. 

Anticipují se rizikové a zátěžové situace ve vztahu k nabírání kilogramů a cvičí se jejich zvládání. Domů si každý odnáší praktické materiály, které mu pomohou na cestě za kvalitnějším životem. “Lekce se vedou v pozitivním duchu a jsou plné zábavy a humoru. Účastníkům se v kurzu dostává i vnější podpory, a to jak od terapeuta, tak od ostatních členů skupiny,” vysvětluje Málková

Základní přístup hnutí STOB se přitom v podstatě za čtyřicet let nezměnil vůbec. “Naše metodika vycházející z KBT je stálicí a má pořád nejlepší úspěchy co do udržení změny. Základem je pomoci hubnoucímu změnit nevhodné myšlení, ukočírovat neadekvátní emoce, a tím dojít k dílčím změnám v nevhodných návycích. Pokud není změna utrpením, ale vede ke zvýšení kvality života, stane se změnou trvalou,” říká Iva Málková.

Hlavním kritériem působení na klienty je, aby se jim žilo lépe. Na tom se podílí především kvalitnější strava v přiměřeném množství, snížení „nepohybu“, radost z pohybu, z jídla a ze života vůbec. 

Cíle se tedy podle ní za celou dobu nemění a metody k jejich dosažení v podstatě také ne, jen se zdokonalují, mění svou formu využíváním moderních médií a mají občas modernější názvy. “Místo soustředěného pomalého jedení, které je součástí naší metodiky již téměř čtyřicet let, se dnes hovoří o mindful eating. Zde však došlo k podstatnému posunu, směr mindfulness metodiku v posledních letech obohatil o filozofii, která klade velký důraz na věnování pozornosti přítomnosti, a to v životě vůbec,” zmiňuje Málková.

Největší a zásadní změny přinesl internet, kdy řešení problému hubnutí se přesouvá na internet a další média. “A tak jsem i já vytvořila internetový kurz Hubnutí na míru se STOBem, jehož obsahem je zhruba devadesát videí. Daleko efektivnější jsou však kurzy více naživo přes zoom, kde nechybí vedení lektorem a vzájemná podpora skupiny. Všemi programy se snažíme přivést lidi k samostatnosti v jídle, v pohybu i v životě vůbec. Aby byli sami sobě pánem, aby se sami za sebe kvalifikovaně rozhodli, co vloží do úst a kolik kroků nohám dopřejí. Pokud zvítězí nad jedením v důsledku stresu či emočního rozpoložení, stávají se svobodným člověkem,” dodává Málková.

Související

Mladí lidé mají často horší kondici než senioři. Cvičení je nutnost, říká odbornice

Kateřina se pohybem a jeho vlivy na náš organismus zabývá bezmála 20 let. A protože z jejího pohledu nestačí jen teoreticky mluvit a psát o tom, jak je důležité se hýbat, vyvinula svůj vlastní nástroj na jednoduchou a efektivní údržbu těla.


MUDr. Pavla Rozínková

Vystudovala 1. Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. Ihned po dokončení studií nastoupila do Institutu pro celostní medicínu a poté si otevřela vlastní zdravotnické zařízení zaměřené na prevenci (Cherubín).


2 terapeutické diety, které vám pomohou zlepšit fyzické i duševní zdraví

GAPS nebo LCHF – za těmito zkratkami, které nejsou známé každému z nás, se skrývají názvy speciálně sestavených diet.


Margit Slimáková: Během hubnutí je zásadní vnímat své tělo

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Margit Slimáková

Specializuje se na odbornou osvětu v oblasti zdravotní prevence a výživy.