Foto: Shutterstock

Otužování = silnější psychika i imunita

“Tradiční otužování má u nás skoro stoletou tradici,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha, který spadá pod Český svaz plaveckých sportů. Rozmach nastal, když slavný otužilec František Venclovský přeplaval kanál La Manche, letos je to 50 let.

Zveřejněno: 22.10.21

Alfred Nikodém byl známý jako průkopník zimního plavání v našich zemích. Tento pražský podnikatel a majitel zlatnické firmy se narodil v roce 1864 a byl všestranný sportovec – běžec, chodec, jezdec. Poprvé veřejně plaval ve Vltavě o Vánocích 1923, tedy skoro v šedesáti letech.

Zvyk se rychle ujal a v roce 1928 už plavalo v zimě u Národního divadla pod jeho vedením 63 plavců. Naposledy plaval Nikodém veřejně ve Vltavě v prosinci 1945, na prvním vystoupení otužilců po skončení války. Je autorem publikace “Dvěma moři”, která byla vydána ještě za jeho života.

Od té doby se zimní plavání stalo sportovní disciplínou, která má svá pravidla a soutěžní řád. Spadá pod Český svaz plaveckých sportů a soutěže se konají v přírodním vodním prostředí. Vedle kondičního zimního plavání se v českých zemích dlouhodobě praktikuje i sportovní otužování, a obě části organizuje I. plavecký klub otužilců Praha. Jeho předseda Tomáš Prokop sepsal na základě dlouholetých zkušeností stručný seznam, proč se začít otužovat, a kdo by se mu měl naopak vyhnout:

Pozitivní účinky otužování na lidské zdraví

1. otužování posiluje imunitu - otužováním se zvyšuje hladina bílých krvinek a cytokinů – proteinů důležitých při imunitní odpovědi v krvi, čímž se zrychluje obranná reakce na cizorodé látky

2. působí jako prevence nemocí z nachlazení

3. výrazně lehčí a rychlejší průběh nachlazení, rým a běžných nemocí

4. zvyšuje psychickou odolnost – schopnost snášet nepohodu a stresové situace – “studená voda odplaví vše negativní…”

5. druhotně získaná spokojenost díky vyplavení endorfinů

6. adaptace na chlad - lepší odolnost vůči zimě

7. zlepšení termoregulačního systému

8. regenerace svalů a kloubů

9. prokrvení těla

10. posílení kardiovaskulárního systému

11. pozitivní vliv na některé alergie

12. individuálně může mít i pozitivní účinky na kožní problémy, například případy lupénky

13. individuálně může mít pozitivní účinky třeba na migrény

Kdy se v zimě neotužovat v ledové řece

Zejména při problémech se srdcem a oběhovým systémem, tedy kardiaci

 

Asi nejslavnějším českým otužilcem je František Venclovský, český těžký atlet narozený roku 1932, který patřil v 50. letech minulého století k tuzemské boxerské špičce. V souvislosti s jeho sportovními úspěchy, kdy v roce 1971 přeplaval jako první Čech kanál La Manche s časem 15 hodin 26 minut, u nás došlo v následujících letech k rozmachu tohoto sportovního odvětví.

V té době byly v tehdejším Československu hromadně zakládány oddíly sportovního otužování, což byl starší název pro zimní plavání, a vznikly dodnes pořádané otužilecké soutěže. Soutěže se plavou od října do začátku dubna skoro každý týden. Zahájení sezóny je známé jako Memoriál T. K. Divíška a koná se vždy první říjnovou neděli v Punkevních jeskyních od roku 1949.

Nejznámější akcí v České republice je právě tradiční Memoriál Alfreda Nikodéma pořádaný od roku 1947 v Praze u Národního divadla mezi Střeleckým a Slovanským ostrovem vždy 26. prosince. Celosvětově začalo být zimní plavání organizováno až od roku 2000, čeští plavci se poprvé zúčastnili v roce 2014 a prokázali, že patří ke světové špičce.

Právě v 70. letech minulého století začala vznikat podrobnější lékařská zkoumání tohoto fenoménu. Díky nim se třeba upravila délka času, jak dlouho zůstávat v ledové vodě a podobně. “Když má voda teplotu do 4 stupňů Celsia, je maximální limit 22 minut. V případě teploty od 4 do 8 stupňů se čas strávený ve vodě prodlužuje na 26 minut. A teplota nad 8 stupňů znamená až půlhodinu,” vyjmenovává předseda pražských otužilců Tomáš Prokop.

Teplota těla nesmí klesnout pod 32 stupňů Celsia, to už je silně nebezpečné, protože se začínají zpomalovat tělesné mechanismy, včetně pocitu vlastního vnímání. Je to samozřejmě individuální, někdo v takové vodě může vydržet i hodinu a přežije to. Toto jsou však odzkoušené bezpečnostní limity, kdy k negativním následkům útlumu a případně následné smrti u zdravých jedinců nedochází.

Příznivci otužování a zimního plavání se sdružují i na sociálních sítích, cenným zdrojem informací mohou být i videa na Youtube. Díky České otužilecké unii je tu k vidění například přednáška s názvem “Podchlazení a co s ním”, kterou připravil fyzik Ladislav Sieger z ČVUT. “Nemám rád zimu, což je pro nás Středoevropany typické,” uvedl vědec, který od roku 2010 šestkrát profesně navštívil Antarktidu kvůli měření ozonové díry. “S tučňáky jsem se koupal v moři jen párkrát, díky slanosti měla voda nějaké mínus 2 stupně. Kvůli práci jsem neměl na otužování čas,” podotkl v dvou a půl hodinovém dokumentu, kde mluví o rozdílu mezi podchlazením a promrznutím.

“Důležité je znát tu hranici, kdybyste se ve vodě chtěli pouštět k nějakým rekordům – je to 29 až 30 stupňů. Jde ale o takzvanou centrální teplotu, která se dá změřit jediným rozumným způsobem 20 či 30 centimetrů v rektu,” upozornil s tím, že v podpaží bychom nic nenaměřili, protože jsme ledoví.” Když má srdce takto nízkou teplotu, běžně podle něj může dojít k takzvané fibrilaci a následnému zastavení krevního oběhu.

Kdo začíná v září, může jít podle otužilců klidně rovnou do řeky. Pokud už bude říjen nebo v listopad, tak mu doporučují, ať si dá “náběhový týden” s ledovou sprchou. A pak ať přijde za někým, kdo už se nějakou dobu otužuje. Samozřejmě můžete jít i sami, ale dobrá otužilecká rada zní: vždycky choďte alespoň ve dvou.

 

Sportsman Alfred Nikodém

Zpráva z 30. ledna 1923 z časopisu Pardon, který se věnoval “ušlechtilému sportu, chovu koní a automobilismu”:

"V čísle z 2. prosince jsme poukázali na to, že se u nás nalézá množství okázalých sportovců, o nichž veřejnost takřka ani neví. Do řad těchto sportovních předáků patří též Alfred Nikodém, všestranný sportsman. Jak na koni, tak na kole i ve vodě vyniká svými výkony po dlouhou řadu let.

Přeborník “Č.O.S.” z r. 1920, člen “Athletic-Clubu Praha”. Ačkoliv v pokročilém věku 58 let, zúčastnil se loňského roku všech plaveckých meetingů a závodil i na velké vzdálenosti, mezi nimiž Zbraslav-Praha, Napříč Prahou od Vyšehradské vodárny k Čechovu mostu (55:04:0) při 12 stupních teploty a získal II. cenu. Účastnil se v roce 1910 hry velmíčem koňmo. Tato hra byla veřejně hrána v Praze a na celé evropské pevnině poprvé.

Též v roce 1910, a sice 20. Července, podnikl p. Nikodém na klisně Vinetě jízdu z Prahy do Velíše u Jičína a urazil za 9 hodin 100 km. Jezdec i kůň byli při dosažení cíle v dobré kondici. Pan Nikodém děkuje za svou mladistvou svěžest své mnohostranné sportovní činnosti, která mu i ve vedení svého klenotnického, chvalně známého závodu nijak nevadí."

Související

OTUŽOVÁNÍ PO ČESKU 4: Hlavu nelze otužit, takže modrám

Pře-pře-přehnal jsem to. Brrr, půl hodiny ve Vltavě. Útočím pak slovně na “homeopatická kamna”, že netopí. Ale křivdím jim. V půlce listopadu píšu čtvrtý díl reportážního seriálu Otužování po česku. Při-přidáte se ještě? Při-přituhuje.


OTUŽOVÁNÍ PO ČESKU 3: Studí to, studí! Zvládám ale 600 temp

Je tu lékařský verdikt k mému otužování, ale i říjnové přeplavání kanálu La Manche (ehm, ne moje). Koncem října píšu třetí díl reportážního seriálu Otužování po česku. Přidáte se ještě?


Human Design odhaluje naše individuální naprogramování, říká Dubravka Radonjić

„Díky Human Designu se mi neskutečně ulevilo, stejně jako většině mých klientů, kteří ke mně přijdou na rozbor,“ říká Dubravka Radonjić, profesionální Human Design analytička. Tímto systémem, který je považován za nejpropracovanější sebepoznávací systém na světě, se zabývá už od roku 2007.


Seriál otužování po česku: 2. Nejseš Wim Hof, plav!

Brrr. Jsem v tom po uši. V ledové Vltavě. Podle jiných je voda jako kafe. V první půlce října píšu druhý díl reportážního seriálu Otužování po česku. Přidejte se.


Začínáme se otužovat. Minutu, dvě

Chcete vlézt do vody v řece nebo v rybníce během zimního období? “Buďte v ní nejméně na minutu, ale maximálně na dvě minuty,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha. Ideálně si však předem zvykejte ledovou sprchou.