Foto: Shutterstock

2 terapeutické diety, které vám pomohou zlepšit fyzické i duševní zdraví

GAPS nebo LCHF – za těmito zkratkami, které nejsou známé každému z nás, se skrývají názvy speciálně sestavených diet.

Zveřejněno: 13.09.21

Ty nám mohou pomoci nejen shodit přebytečná kila, ale také zvrátit příznaky některých onemocnění, jako je například celiakie, vysoký krevní tlak, cukrovka druhého typu, ale například také autismus či dyslexie. V tomto článku jsme se rozhodli vám tyto dva stále populárnější terapeutické stravovací způsoby představit…

LCHF neboli nízkosacharidová dieta

Během této diety omezujeme sacharidy a místo toho se zaměřujeme na stravu bohatou na proteiny a zdravé tuky, jako jsou například kvalitní mléčné výrobky, maso a zelenina. LCHF je známá už asi 150 let, nicméně až nyní byla její funkčnost prokázána moderní medicínou. Nyní už ji doporučuje mnoho lékařů. Působí totiž nejen proti obezitě, ale také proti civilizačním chorobám, například kardiovaskulárním, diabetu (cukrovce), nádorovým onemocněním či Alzheimerově chorobě. To ostatně potvrzují i studie posledních let, například výzkum financovaný Národním institutem zdraví v USA.

Dlouhé roky nám bylo předkládáno, že tuk škodí našemu zdraví. A tak postupem času zaplnily regály supermarketů nízkotučné „dietní“ výrobky, často plné cukru, což pravděpodobně výrazně přispělo k dalšímu rozvoji epidemie obezity. Přitom moderní studie ukazují, že není důvod se přírodních tuků obávat. Jednoduše stačí minimalizovat příjem cukru a škrobů, díky čemuž dostaneme tělo do stavu ketózy, který má mnoho benefitů: Pokud organismu nedodáváme sacharidy, jako zdroj energie začne místo glukózy využívat tuky ve formě ketonů, a to jak z přijaté stravy, tak také z tukových zásob, čímž se startuje proces hubnutí. Díky přítomnosti ketonů se také cítíme sytější, čímž automaticky omezujeme přísun jídla a podporujeme hubnutí.

Benefity:

  • podpora snížení hmotnosti

  • redukce či normalizace krevního cukru

  • snížení krevního tlaku

  • snížení chuti na sladké

  • vylepšení pleti

  • méně migrén

  • zlepšení symptomů duševního zdraví

Tato dieta není vhodná při:

  • užívání léků na cukrovku
  • užívání léků na vysoký krevní tlak
  • kojení

Vedlejší účinky diety

Vedlejší účinky se mohou projevit krátkodobě a nejsou známy dlouhodobé následky. Patří k nim:

  • křeče v nohou
  • zácpa
  • zápach z úst
  • bušení srdce
  • snížená fyzická výkonnost

Co jíst?

Maso, ryby a mořské plody, vejce, zelenina, která roste nad zemí, mléčné výrobky, přírodní tuky (například avokádo, máslo, ořechy…)

Co nejíst?

Škroby a cukry (těstoviny, pečivo, rýže, brambory, fazole…), pivo, ovoce (vhodné jsou jen bobuloviny v menším množství)

 

GAPS

Podle teorie diet GAPS může vyloučení některých potravin ze stravy, jako jsou například zrna či cukry, pomoci léčit potíže ovlivňující mozek, jako je například autismus či dyslexie. Termín GAPS znamená „syndrom střeva a psychologie“ neboli „gut and psychology syndrome“. Vychází se z předpokladu, že zdraví střev je spojeno s celkovým fyzickým i duševním zdravím, tudíž zlepšení stavu střev může podpořit celkové zdraví. Přestože tato dieta stále není plně vědecky probádaná, již nyní existují silné předpoklady o tom, že může přinášet mnoho zdravotních benefitů.

Lidé, kteří GAPS podstupují, se vyhýbají těžko stravitelným potravinám, které mohou poškodit střevní mikroflóru nebo střevní výstelku. Místo toho přijímají stravu bohatou na živiny, které naopak pomáhají střevu uzdravit se. Podle teorie GAPS propustné střevo uvolňuje do krevního oběhu škodlivé bakterie a toxiny, které pak putují do mozku a narušují jeho fungování. Právě odstranění potravin, které střeva poškozují, může pomáhat při potížích jako je porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), dyslexie či autismus.

Benefity:

Lékařka Natasha Campbell-McBride původně navrhla dietu GAPS s cílem léčit autismus svého syna. Někteří další lidé ji používají jako alternativní terapii pro řadu dalších potíží včetně:

  • autismu
  • ADHD
  • dyslexie
  • dispraxie
  • epilepsie
  • deprese
  • schizofrenie
  • bipolární porucha
  • obsedantně-kompulzivní porucha
  • poruchy stravování
  • dětská potravinová intolerance a alergie
  • zažívací potíže 

Poznámka: Přestože současné výzkumy naznačují, že existuje spojitost mezi zdravím mozku a střev, a to zejména u potíží jako jsou úzkosti či deprese, zatím neexistuje žádný vědecky podložený důkaz, který by naznačoval, že dieta GAPS může léčit všechny výše zmiňované potíže tak, jak její zastánci tvrdí. Dodržování této diety může nicméně zlepšit zdraví střev, což má následně dopad i na celkové zdraví organismu.

Pokyny pro dietu GAPS výslovně nezohledňují všechny nutriční potřeby. Při jejím dodržování bychom se tedy měli ujistit, že přijímáme dostatek vitaminů a minerálů, abychom se vyhnuli jejich případnému nedostatku. V tomto případě jsou ohrožené zejména děti a dospívající, kteří pro svůj vývoj potřebují mnoho živin.

Jak to probíhá?

Při dodržování diety GAPS je třeba z jídelníčku vyřadit obiloviny, cukr, sóju, pasterizované mléčné výrobky, škrobovou zeleninu a zpracované potraviny. Dieta může trvat až dva roky a má tři následující fáze:

1. Úvodní dieta

Autorka diety doporučuje, aby předtím, než člověk zahájí dietu plnou, dodržoval takzvanou úvodní dietu, jejímž cílem je uzdravit střeva a rychle snížit zažívací problémy. Může trvat jakkoli dlouho, přibližně od jednoho týdne do jednoho roku. Úvodní část má šest progresivních fází, z nichž každá obsahuje nová jídla, přičemž každý jednotlivec se zároveň musí orientovat podle toho, co potřebuje.

Člověk by neměl postoupit do další fáze, pokud se u nich budou stále objevovat zažívací potíže, které mohou zahrnovat:

  • průjem
  • nadýmání
  • plynatost
  • zácpa
  • bolest břicha
Stádium jedna

Dieta se skládá z:

  • domácího masa
  • dobře uvařené zeleniny
  • probiotik, jako jsou fermentované zeleninové džusy, jogurt nebo kefír a domácí fermentované syrovátky
  • zázvorového nebo heřmánkového čaje se surovým medem
  • filtrované vody
Stádium dvě

Přidávají se tyto potraviny:

  • syrové, organické žloutky
  • fermentované ryby
  • domácí ghí
Stádium tři

Přidávají se tyto potraviny:

  • avokádo
  • kysané zelí a kvašená zelenina
  • míchaná vejce vyrobená z ghí, husího nebo kachního tuku
  • probiotické doplňky stravy
  • GAPS palačinky
Stádium čtyři

Přidávají se tyto potraviny:

  • za studena lisovaný olivový olej
  • čerstvě lisovaná mrkvová šťáva
  • mléčný koktejl GAPS
  • GAPS chléb
Stádium pět

Přidávají se tyto potraviny:

  • vařené jablečné pyré
  • syrová zelenina, jako je hlávkový salát či oloupaná okurka
  • lisovaný ovocný džus
Stádium šest

Přidávají se tyto potraviny:

  • syrové, oloupané jablko
  • syrové ovoce
  • více medu
  • pečivo slazené sušeným ovocem

Poté, co je dokončena úvodní dieta, může se člověk přesunout do druhé fáze, na plnou GAPS dietu

2. Plná GAPS dieta

Během diety GAPS se vyhýbejte všem zrnům, cukrům, škrobové zelenině, rafinovaným sacharidům a zpracovaným potravinám. Tato fáze trvá obvykle 18 až 24 měsíců, podle potřeby.

Co jíst?
  • vejce
  • maso, ryby, měkkýše
  • čerstvá zelenina a ovoce
  • česnek
  • přírodní tuky, jako je olivový olej, kokosový olej a ghí
  • menší množství ořechů
  • GAPS pečivo vyrobené z ořechové mouky

Dále se doporučuje:

  • používat organické jídlo jak často je jen možné
  • vyhýbat se procesovanému a zabalenému jídlu
  • ke každému chodu jíst fermentovanou stravu
  • ke každému jídlu pít vývar z kostí
  • všechna jídla kombinovat se zeleninou, která udržuje kyselost těla v normálu

3. Fáze znovuzavedení

Po minimálně šesti měsících normálního bezproblémového trávení je možné se přesunout k obnovení původní stravy, a to během několika měsíců. Doporučuje se začít s bramborami a kvašenými zrny, začít s malými porcemi a postupně množství jídla navyšovat tak, aby nevznikaly problémy s trávením. Po dokončení diety se mnoho lidí i nadále vyhýbá rafinovaným potravinám.

Související

Margit Slimáková: Během hubnutí je zásadní vnímat své tělo

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.


Margit Slimáková

Specializuje se na odbornou osvětu v oblasti zdravotní prevence a výživy.


Přísná dieta není cestou ke zhubnutí

Dát lidem do rukou jejich vlastní návod, aby se stali aktivním tvůrcem svého života, to je filozofie společnosti STOB. Metodika hubnutí vychází z kognitivně-behaviorální psychoterapie známé pod zkratkou KBT.


Všímavé jedení: Zkuste si ho teď hned

Vzpomeňte si, kdy jste naposledy jedli tak, že jste si jídlo opravdu labužnicky vychutnali. Nedívali jste se přitom do mobilu. Nedrobili si do počítače. Zkrátka jste se věnovali jen a jen jídlu. Technikou Mindful eating neboli všímavého jedení nás provede Iva Málková, psycholožka známá jako...


Zázračný koktejl na hubnutí nemám

Jako dítě měla kila navíc. Při studiu psychologie pochopila, že okřídlené heslo “hubnutí je v hlavě” jednoznačně platí.