Foto: Shutterstock

Začínáme se otužovat. Minutu, dvě

Chcete vlézt do vody v řece nebo v rybníce během zimního období? “Buďte v ní nejméně na minutu, ale maximálně na dvě minuty,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha. Ideálně si však předem zvykejte ledovou sprchou.

Zveřejněno: 22.10.21

Jak začít s otužováním? Ideálně sprchováním studenou vodou. I tady je ale možností víc. Jednou z nich je snižovat teplotu vody a dávat si postupně studenější a studenější. “Pokud si ale zvládnete dát si rovnou studenou, tak začněte jenom na pár vteřinách. Poprvé se tak setkáte s ledovou vodou a další den si můžete dát o pár vteřin víc,” říká otužilec Tomáš Prokop.

Tímto stylem podle něj postupně překonáváte očekávaný nekomfort ze situace a pomáhá vám to i v jiných oblastech života. Mnohem snadněji se pak přemluvíte i k neoblíbeným činnostem, třeba k umývání nádobí, do kterého se vám také vůbec nechce. Souvisí to s tím, že si zvyk zautomatizujete. “Podle mě je přitom sprcha mnohem nepříjemnější, než když najednou vlezete do venkovní ledové vody,” podotýká Prokop.

Jak na (příjemnější) sprchování ledovou vodou

Ideální je nejprve začít rukama, protože na rukách je otužilý každý. Jednoduše to zvládnete. Následně můžete zaměřit proud ledové vody na jednu nohu, a pak na druhou nohu. Můžete si to i rozdělit a postupovat jednotlivě nejprve odspoda pouze ke kolenům, i to zvládne úplně každý i napoprvé.

Těžší potom může být samotný trup. “Máme ale takový fígl. Namíříte si sprchu s ledovou vodou na obličej, uděláte si vteřinový šok, a potom si můžete během nějakých dvou vteřin osprchovat cokoliv. Jste v ten moment natolik šokovaný, že vám to nebude vadit,” tvrdí Tomáš Prokop. A tímto za sebou máte první kolečko. “První den opravdu bude bohatě stačit deset vteřin, ale druhý den si musíte přidat,” podotýká.

Když pak zvládnete zhruba 15 vteřin v jednom kolečku bez zdlouhavého rozmýšlení “ano nebo ne”, když to budete mít automatizované, tak si přidáte druhé kolečko. Během něj zjistíte, že je mnohem příjemnější, a třetí už je takříkajíc úplně zadarmo. Díky tomu podle Tomáše Prokopa zjistíte, že minuta je akorát – pak už by člověk zjistil, že dělá pořád to samé. “Ve sprše jde hlavně o to, abyste dali zadost své psychice a zároveň, když dáte každý den minutu, tak to brzy poznáte i na své imunitě a je to dobrý základ pro to, že víte, že potom můžete jít k řece,” dodává otužilec.

Pro netrénované začátečníky v zimním období doporučuje, aby do ledové vody v přírodě nechodili na méně než minutu, ale zároveň ne na víc, než na dvě minuty. “Trvá totiž 30 až 60 vteřin, než se vůbec tělo na chlad adaptuje. Kdybyste vylezli třeba po dvaceti vteřinách, tak máte kvůli pocitům nepříjemnou zkušenost. Na druhou stranu po minutě začnete mít pocit, že tam můžete zůstat třeba hodinu a to by byla samozřejmě velká chyba. V otužování obecně není dobré honit nějaké rekordy,” upozorňuje.

Před začátkem zimního plavání doporučuje navštívit sportovního lékaře a preventivně si projít celkovým vyšetřením včetně zátěžového testu. Pro členství v klubu, které stojí pět set korun na rok, je to dokonce podmínkou.

Upozornění: Nováček by se měl po otužování v ledové vodě vždycky rychle usušit, obléct, a pak se zahřát pohybem. Vždycky je dobře dát si teplý čaj. Pozor, nechoďte potom do sauny, ani žádné horké sprchy. To je špatně a podle zkušených otužilců to může skončit i tragicky.

Související

OTUŽOVÁNÍ PO ČESKU 4: Hlavu nelze otužit, takže modrám

Pře-pře-přehnal jsem to. Brrr, půl hodiny ve Vltavě. Útočím pak slovně na “homeopatická kamna”, že netopí. Ale křivdím jim. V půlce listopadu píšu čtvrtý díl reportážního seriálu Otužování po česku. Při-přidáte se ještě? Při-přituhuje.


OTUŽOVÁNÍ PO ČESKU 3: Studí to, studí! Zvládám ale 600 temp

Je tu lékařský verdikt k mému otužování, ale i říjnové přeplavání kanálu La Manche (ehm, ne moje). Koncem října píšu třetí díl reportážního seriálu Otužování po česku. Přidáte se ještě?


5 inspirativních bylinkových tipů

O své zkušenosti na využití bylinek a jejich ozdravného potenciálu se dělí Andrea a Juraj Dovalovi, inspirativní manželé a rodiče čtyř dětí. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup brněnské diecéze.


Bylinkaření skrze historii a tradice

Bylinkaření jako metoda? Netradičně v této sekci přinášíme informace formou rozhovoru. Od extraktů zpět k celku, co je pro nás nejlepší, a hlavně pozor na otravu! Bylinkami provázejí Andrea a Juraj Dovalovi. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup.


Pro zdraví? Bylinkové tinktury i chilli

Díky léčení svých čtyř dětí se Andrea a Juraj Dovalovi kdysi dostali k bylinkám a jejich ozdravujícím účinkům. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup brněnské diecéze. Společně přibližují tinktury, inhalaci i konzumaci.