Foto: Shutterstock

Všímavé jedení: Zkuste si ho teď hned

Vzpomeňte si, kdy jste naposledy jedli tak, že jste si jídlo opravdu labužnicky vychutnali. Nedívali jste se přitom do mobilu. Nedrobili si do počítače. Zkrátka jste se věnovali jen a jen jídlu. Technikou Mindful eating neboli všímavého jedení nás provede Iva Málková, psycholožka známá jako dlouholetá odbornice na hubnutí, která studijně...

Zveřejněno: 02.08.21

Na příjmu nadměrného množství nekvalitního jídla se podílí značnou měrou neuvědomělé automatické jedení. “Pojďme natrénovat takzvané všímavé jedení, které vám zvýší citlivost na nasycení a dovede vás k výběru kvalitních potravin. Kvalita pak bude převažovat nad kvantitou a snížíte množství energie v konzumovaném jídle,” tvrdí Iva Málková.

Všímavější jedení trénujte zejména u takzvaných jídel nad plán. Mohou to být různé sladkosti, oříšky, křupky či brambůrky, které jíme nevšímavě a často v mnohem větším množství, než by bylo vhodné. “Na nácvik si vyhraďte klidný prostor a alespoň deset minut ničím nerušeného času,” podotýká Málková.

  1. Dejte si malý kousek vybrané potraviny na dlaň, zkoumejte pozorně její tvar, barvu, strukturu.
  2. Dejte si potravinu k nosu a vnímejte s každým nádechem její vůni.
  3. Poté kousek potraviny vložte na jazyk, kousejte velmi pomalu a zkoumejte pozorně její chuť. Co všechno v ústech cítíte?
  4. Snězte pomalu a všímavě nejen jeden kousek, ale případně i všechny další. Sledujte, zda je chuť potraviny a vaše touha po dalším kousku stále stejná, nebo jestli se s každým dalším kouskem nějak mění, slábne.

Tímto způsobem si můžete samozřejmě vychutnat jakoukoliv potravinu nebo pokrm.

Co všímavým jedením získáte?

Všímavé jedení pomáhá získat k jídlu přirozený a kladný vztah, který je u hubnoucích často narušen v důsledku dlouhých let diet a odříkání. Cílem tréninku všímavého jedení by tedy mělo být to, že si každé jídlo bez výčitek užijete v takovém množství, v jakém si ho žádá vaše tělo. Dále si vybíráte  přirozeně kvalitnější potraviny a nejíte pouze ze setrvačnosti nebo v důsledku vonících potravin či splínu na duši.

Pokuste se alespoň jednou v průběhu dne, než se pustíte do konzumace potraviny nebo pokrmu, na vteřinu zastavit, nadechnout, vydechnout a sníst potravinu všímavě. “Pokud chcete proniknout do tajů psychologie hubnutí včetně nácviku všímavého jedení, zúčastněte se kurzů zdravého hubnutí nebo postupujte dle e-booku Všímavostí k sobě, který obsahuje osmitýdenní online kurz Všímavostí k sobě,” dodává Iva Málková.

Související

Human Design odhaluje naše individuální naprogramování, říká Dubravka Radonjić

„Díky Human Designu se mi neskutečně ulevilo, stejně jako většině mých klientů, kteří ke mně přijdou na rozbor,“ říká Dubravka Radonjić, profesionální Human Design analytička. Tímto systémem, který je považován za nejpropracovanější sebepoznávací systém na světě, se zabývá už od roku 2007.


Mladí lidé mají často horší kondici než senioři. Cvičení je nutnost, říká odbornice

Kateřina se pohybem a jeho vlivy na náš organismus zabývá bezmála 20 let. A protože z jejího pohledu nestačí jen teoreticky mluvit a psát o tom, jak je důležité se hýbat, vyvinula svůj vlastní nástroj na jednoduchou a efektivní údržbu těla.


Otužování = silnější psychika i imunita

“Tradiční otužování má u nás skoro stoletou tradici,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha, který spadá pod Český svaz plaveckých sportů. Rozmach nastal, když slavný otužilec František Venclovský přeplaval kanál La Manche, letos je to 50 let.


MUDr. Pavla Rozínková

Vystudovala 1. Lékařskou fakultu Univerzity Karlovy. Ihned po dokončení studií nastoupila do Institutu pro celostní medicínu a poté si otevřela vlastní zdravotnické zařízení zaměřené na prevenci (Cherubín).


6 tipů pro uzdravení vaší mysli

Fyzická aktivita je již dávno známým lékem na duševní pohodu. A říká vám něco cvičení na předpis? Ano, slyšíte dobře. Protože přesně to už se děje!