Foto: Shutterstock

Tři zlatá pravidla sebepřijetí

Počítejte do deseti! Zní to jednoduše, ale můžete předejít mnoha slovům, která ze sebe člověk vypustí v hněvivé emoci. “Zkuste ve vzteku nereagovat ihned a prostě počítejte do deseti,” doporučuje psycholožka Jitka Nesnídalová, která se zaměřuje na harmonické vztahy a pozitivní přístup jako klíč ke spokojenému životu.

Zveřejněno: 14.07.21

Dnes se zaměříme na konkrétní techniky, kterými se můžeme podpořit.

Co každý člověk právě teď může udělat proto, aby vůbec zjistil, v jaké situaci se jeho partnerský vztah nachází? Subjektivně se může na svůj vztah podívat tak, že se nacítí na svůj vnitřní pocit. Jak se ve vztahu cítí? Pláče v něm více než se usmívá? Prožívá více bolest než radost? “To jsou všechno indicie, které velmi napovídají,” říká psycholožka.

Člověk podle ní nechce tyto vnitřní zprávy slyšet, protože má třeba strach, že bude navždy sám, že si již nikoho jiného nenajde, ale to je podle ní špatný rádce. Strach v tomto případě není parťák, kterého je třeba poslouchat. Pojďme si vysvětlit, proč je v případě hrozícího výbuchu ideální počítat do deseti.

“Přinese to odstup, uklidnění, zpomalí se dýchání a další fyziologické funkce se pak následkem klidnější dýchání také zmírní. Pozor na to, že mnoho romantických představ se nám během života dostává pod kůži, zvláště nám ženám. A je až s podivem, co všechno si o lásce myslíme a co všechno za lásku považujeme,” vysvětluje. Žárlivost je například všeobecně přijímána jako důkaz lásky, přitom je svíravá a omezující.

“Proto vždy, než něco v nerozhodnosti uděláme, zastavme se na chviličku a zeptejme se – je to, co se právě chystám udělat nebo říci v souladu s mojí podstatou, tedy láskou? Volme vědomě myšlenky, slova a činy naplněné láskou. Takový život je mnohem lehčí, uvolněnější, zábavnější a smysluplnější… Klišé? Pravda! Není větší bohatství než milovat a být milován, že,” usmívá se Jitka Nesnídalová.

Sama pro sebe a pro své klientky si definovala 3 zlatá pravidla voňavého sebepřijetí, která jsou inspirovaná myšlenkami Louise L. Hay. A takto tedy vždy promlouvá ke každému, kdo se chce navrátit ke své přirozené sebelásce. Jsou to velmi jednoduché a kroky, které je možné trénovat každou chvíli:

1. Konec kritiky sama sebe

Přestaňte se kritizovat! Když se vám něco nepovede, řekněte si: “V té chvíli jsi to udělala nejlépe, jak jsi mohla. Příště už alespoň víš, kudy jít nechceš a kudy jít chceš! A i když se ti to nepovedlo úplně podle tvých představ, i tak tě mám ráda!” Točit dokola neustále výčitky, jak jste to popletla, vás vždy jen o vaše sebevědomí okrade. Naopak podívat se na věc z budoucí perspektivy toho lepšího je to, co vám sebevědomí v každém případě podpoří. Usmívejte se na sebe, buďte k sobě laskavá. Vždyť jste báječná! Jednejte se sebou s vlídností a přijetím. Podívejte se na sebe do zrcadla a zeptejte se sama sebe: “Co pro tebe můžu dnes udělat?” Je tolik věcí, které děláte skvěle, tolik toho zvládáte! Je toho tolik, co je na vás k obdivu. Všímejte si více toho, co na sobě dokážete obdivovat. Vyměňte kritiku za ocenění. 

2. Konec kritiky druhých

Proč kritizovat druhé? Když něco nebo někoho kritizujete, aktivujete v sobě nedobré pocity. Co se na celou záležitost podívat z tohoto úhlu pohledu: “Toto není pro mně, ale někomu se to líbí.” Když jdete do pekařství, tak také nepoukazujete na všechny buchty, které vám nechutnají, ale zcela logicky ukážete na ty, které chcete. Milujete tvarohové, hup s nimi do tašky. Makové – ty nejsou nic pro vás, ale určitě někomu jinému chutnají a brzy se vyprodají. I když makové nemáte ráda – nevšímáte si jich a respektujete jejich právo na “život”, protože víte, že někdo jiný je ocení, co myslíte? 

3. Konec strachu z kritiky od druhých

Nikdy nemůžete mít pod kontrolou to, co si o vás myslí druzí. Naopak vás vyčerpává kontrolovat toto nekontrolovatelné. “Druzí mě MUSÍ chápat a MUSÍ se mnou souhlasit!” = cesta do nespokojenosti. “Nechávám moc nad svým životem druhým, protože pod tíhou strachu, co o mne řeknou, raději nežiji tak, jak skutečně toužím.” = cesta do nespokojenosti. Nikdo vás nemá právo hodnotit, protože ti druzí nestojí ve vašich botách a jedině vy sama víte, jak se v nich cítíte. A vy zase nemáte právo hodnotit druhé, protože nestojíte v jejich botách, ve kterých jedině oni sami vědí, jak se cítí. Když kritizujete druhé, bojíte se pak logicky, že i druzí vás budou kritizovat. A zvláště se mi líbí tato myšlenky L. L. Hay: Pokud vás někdo kritizuje, ukazuje vám to, že máte k sobě být vlídnější! Tak hurá do toho! 

Psycholožka Jitka Nesnídalová ráda stále dokola vypráví příběh o tom, proč se nebát kritiky: Kráčeli městem tři: osel, dědeček a vnuk. Dědeček se vezl na oslovi, vnouček cupkal pěšky. V tom jeden kolemjdoucí pohoršeně vykřikl: “No tohle! Nestydíš se, dědku? Ty si jedeš a to ubohé děcko necháš běžet. Nevidíš, jak má malé nožičky?” Stařík si vzal jeho slova k srdci. Slezl z osla a nabídl své místo chlapci. Ale hned za rohem se zhrozil jiný muž: “Chudák starý pán, no ten se dočkal! Kluk se veze jako kníže, ale starci neprokáže úctu! To ti není hanba, kluku?” Teď se zastyděl klouček. Dědeček přisedl k němu a jeli na oslovi oba dva. “Fuj! Skandál!” vyjekla jakási žena. “Chcete to ubohé zvíře zničit? Hanba! To mu chcete strhat hřbet?” Stařeček i hošík slezli a už celí spletení kráčeli vedle osla. Mládenci z hospody vybuchli smíchy!: “Podívejte, blázni!” křičeli jeden přes druhého. “Mají osla a jdou pěšky! K čemu ho tedy máte, hlupáci?”

(Převzato z “Příběhů pro potěchu duše” od Bruna Ferrera)

Na závěr je zde jeden příjemný a velmi jednoduchý praktický tip na podporu sebeúcty. “Nadechujte se se slovem Sebeúcta“ nebo Sebeláska“ a představujte si, jak energie sebeúcty proudí všemi póry do vašeho těla. A když vydechujete, ponechte si ji u sebe, uložte si ji do sebe… Využívejte sílu své představivosti,” podotýká psycholožka a dodává: “Využívejte spolu s představivostí i sílu slov, to jsou mocní pomocníci.”

Související

Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


Trénink na procítění emocí a znovuobnovení jejich proudu

Často své živoucí emoce potlačujeme a snažíme se před nimi unikat a distancovat se od nich.


Jak efektivně řešit spory? Pomůže mediace

Mediace je v Česku stále poměrně nový obor, nicméně poslední roky se dostává do povědomí širší veřejnosti.


Umění "správně" se hádat

Každý konflikt vlastně znamená střetnutí z důvodu potřeby nějaké změny, zlepšení. Pokud toužíte po změně, je důležité vyhradit si na to čas. To znamená opravdu se s partnerem domluvit, že potřebuji něco důležitého probrat.


Mediátorka: Objektivní pravda neexistuje. U konfliktů je důležité hledat pochopení

Kateřina pochází z rodiny, ve které se žilo právem. Proto se předpokládalo, že i ona bude právnickou profesi vykonávat. Jenže jí koncepty práva nikdy moc neseděly.