Foto:Shutterstock

Terapie smíchem: nesmysl nebo stojí za vyzkoušení?

Ne nadarmo se říká, že smích je nejlepší lék. A za tímto tvrzením stojí i exaktní věda. Když se smějeme, do krve se nám uvolňují endorfiny, známé jako hormony štěstí. Ty zlepšují naši náladu podobně jako pocity, které můžeme zažívat třeba po cvičení.

Zveřejněno: 23.08.21

Vnímat a přijmout naši potrhlou stránku může být občas zábava, ale zastánci této praxe věří, že smích posiluje naše zdraví a duševní pohodu. V roce 1995 vytvořil lékař z Bombaje Dr. Madan Kataria vlastní "Klub smíchu". V jednom z městských veřejných parků shromáždil svou malou skupinu zaměřenou na terapii smíchem, aby si vyměňovali vtipy a zábavné historky. Jejich smích zaujal i kolemjdoucí a skupina se brzy rozrostla z pěti členů na padesát lidí.

Nakonec jim došly příběhy, které by si mohli vyprávět, ale Kataria vyslovil teorii, že pacientům by mohl stačit samotný akt smíchu, aby z něj měli užitek. Začal skupinu povzbuzovat, aby předváděla zvuky smíchu, dokud se smích nestal skutečným a nakažlivým. Z toho se vyvinula technika zvaná jóga smíchu, která se nyní praktikuje ve skupinách po celém světě.

A jak to vlastně funguje?

Typické sezení jógy smíchu zahrnují dechová a protahovací cvičení, také řízené postupy, které vám pomohou se rozesmát. Instruktor vám může říct, abyste si vzpomněli na nějakou vtipnou příhodu, požádat vás, abyste předvedli různé druhy smíchu, nebo vás vyzve k trapnému očnímu kontaktu s různými členy skupiny v naději, že se někdo rozesměje. Myšlenka tohoto přístupu "předstírej, dokud to opravdu nedokážeš" spočívá v tom, že i když to zpočátku necítíte, skutečný smích vás nakonec ovládne a vy tak začnete sklízet ovoce.

Jaké jsou výhody smíchu?

Smích snižuje stres, pomáhá zahnat napětí, uvolňuje svaly a zlepšuje spánek. Říká se, že posiluje náš imunitní systém a pomáhá nám přijímat více kyslíku do těla, čímž zlepšuje naši hladinu energie. Smích může také zlepšit svalové napětí. Vzpomeňte si na chvíle, kdy vás ze smíchu skutečně bolí břicho. A v neposlední řadě představuje zábavnou formu kardiovaskulárního cvičení.

Stojí za tímto tvrzením nějaká věda?

No je toho spousta. Dr. Lee Berk z Loma Linda University v Kalifornii začal zkoumat přínosy smíchu již koncem 70. let 20. století. Vypozoroval, že smích může snížit množství stresového hormonu kortizolu. Rovněž odhalil, že smích může zvýšit hladinu přirozených zabijáckých buněk, což je typ bílých krvinek, které jsou potřebné k boji proti virům a nádorovým buňkám a také k udržení celkového zdraví organismu. Od té doby bylo provedeno mnoho výzkumů, které spojují smích s dalšími zdraví prospěšnými účinky.

Snížení úzkosti

V laboratorní studii byly testované osoby falešně přesvědčeny, že po 12 minutách dostanou elektrický šok. Zatímco čekali na šok, byla jim přehrávána buď vtipná nahrávka nebo nahrávka, která vtipná nebyla, nebo žádná nahrávka, přičemž byly měřeny markery úzkosti. Ti, kteří poslouchali zábavnou nahrávku, se hodnotili jako méně úzkostní než ostatní dvě skupiny.

Zlepšení celkového zdravotního stavu

Studie publikovaná v roce 2014 se zabývala vlivem cvičení jógy smíchu na celkový zdravotní stav 38 studentů ošetřovatelství. Účastníkům byla přidělena buď jedna hodina jógy smíchu týdně nebo žádná. Celkově se u skupiny, která se účastnila kurzů jógy smíchu, projevilo zlepšení jejich celkového zdravotního stavu, přičemž došlo ke snížení poruch spánku, úzkosti a deprese. Ačkoli jsou výsledky slibné, upozorňujeme, že tento výzkum byl proveden pouze na mužích.

Zvládání menopauzy

Studie z roku 2012 zase zkoumala, zda může mít terapie smíchem přínos pro pohodu žen procházejících menopauzou. Subjekty se zúčastnily pěti 30minutových sezení terapie smíchem a výsledky byly porovnávány s kontrolní skupinou. Série dotazníků odhalila, že terapie smíchem pomáhá ženám v menopauze zvýšit optimismus a sebevědomí a snížit jejich depresi ve srovnání s kontrolní skupinou.

Tak hurá do toho!

Související

Reflexní terapie

Reflexologie neboli reflexní terapie vychází z předpokladu, že tělo lze rozdělit na zóny, které mají své koncové body v rukou a nohou.


Takzvaná „nevyléčitelnost“ pro mě nic neznamená, říká reflexní terapeut

„Terapie za vás nic nevyřeší, ale možná vám dodá sílu, abyste to vyřešili sami,“ říká Josef Vrba. Na vzrůst malý muž, avšak – jak zjišťuji později - velký svými znalostmi a dovednostmi.


Objevte základní tipy pro výrobu a nákup esenciálních olejů

Byť sílu esenciálních olejů uznávali už lidé ve starověku, v současnosti jsou pro mnoho z nás stále záhadou.


6 tipů pro uzdravení vaší mysli

Fyzická aktivita je již dávno známým lékem na duševní pohodu. A říká vám něco cvičení na předpis? Ano, slyšíte dobře. Protože přesně to už se děje!


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.