Foto: Shutterstock

Přírodní pomoc při potížích v období menopauzy

Mnoho žen odmítá rizika, spojená s hormonální terapií při léčbě menopauzálních syndromů, a upřednostňuje alternativní metody.

Zveřejněno: 29.07.21

Období menopauzy je charakteristické kolísající hladinou estrogenu a progesteronu, což se projevuje návaly horka, nespavostí, depresivními stavy, bolestí prsů a změnami nálad. Naštěstí je však dostupná řada přírodních prostředků, které tyto obtíže dokáží buď výrazně omezit, nebo zcela odstranit.  Jejich užívání by však mělo být konzultováno s ošetřujícím lékařem.

Samorostlík

Samorostlík je bylina z čeledi pryskyřníkovitých, jeden z nejznámějších a nejvíce zkoumaných přírodních prostředků k léčbě návalů horka. Používá se již po staletí, v současnosti je dostupný ve formě kapslí, tablet nebo prášku k přípravě nápoje. Předpokládá se, že účinkuje podobně jako serotonin v mozku – zmírňuje depresivní stavy, reguluje tělesnou teplotu.

Podle amerického Národního centra pro doplňkové a integrované zdraví je však dosavadní výzkum nedostatečný a účinky samorostlíku na projevy menopauzy bude třeba podložit provedením dalších studií.

Vitamín D

Vitamín D je základním stavebním kamenem pro dosažení a udržení dobrého zdravotního stavu. Podporuje obnovu kostí a buněk, v období menopauzy přispívá k dosažení hormonální rovnováhy. Často se mu říká „vitamín slunce“, protože jej tělo produkuje po vystavení slunečnímu záření.

S narůstajícím věkem se u žen snižuje schopnost jeho vstřebávání, což má za následek zvýšení rizika řídnutí kostí. Pro příjem doporučené denní dávky 600 I.U. (z anglického International Unit) postačí cca dvacetiminutová procházka na sluníčku, samozřejmě s použitím ochranného krému a pokrývky hlavy. A pokud zrovna prší, můžete „vitamín slunce“ nahradit tabletkou nebo kapslí, nebo zařadit do stravy potraviny, které vitamín D obsahují. Těmi jsou například ryby (sardinky, tuňák, losos), mléčné výrobky o vitamín D obohacené nebo vejce.

Akupunktura

Skeptici sice říkají, že její pozitivní účinky na potíže při menopauze jsou pouze výsledkem placebo efektu, ale některé studie prokázaly, že akupunktura může být přijatelnou alternativou. Fakt, že ji mnoho žen v období menopauzy využívá, to potvrzuje.

Vědomé dýchání

Pokud jste to už neučinily, je období menopauzy správný čas s vědomým dýcháním začít. Vyberte si způsob, který vám bude nejlépe vyhovovat – co třeba jóga nebo meditace? Obojí má prokazatelný zklidňující účinek a může vám pomoci s úlevou od úzkostných stavů nebo návalů horka.

Jakmile pocítíte, že nával přichází, pohodlně se usaďte a začněte hlubokým, pomalým nádechem nosem. Počítejte do čtyř, pak zadržte dech a počítejte do sedmi. Vydechněte ústy, při tom počítejte do osmi. Celý cyklus zopakujte ideálně třikrát.

Třezalka tečkovaná

Pro zmírnění častých změn nálad se využívá již dlouhou dobu, stejně jako pro zlepšení kvality spánku, relaxaci, zmírnění depresivních stavů a úzkostí. Z rostliny se využívají listy a květy, které se suší a následně používají k přípravě čaje nebo výrobě tablet.

Studie však prokazují, že ačkoliv je třezalka účinná při zmírňování mírných depresivních stavů a úzkostí, u závažných stavů jde pouze o placebo efekt. Užívání třezalky konzultujte s ošetřujícím lékařem, aby se vyloučilo případné nežádoucí vzájemné působení s léky, které užíváte.

Ženšen

Ženšen je bylina, která je již po tisíce let využívána v Číně, Koreji a také americkými indiány. V období menopauzy příznivě působí na pocit únavy, úzkost a stres. Dostupný je ve formě čaje, prášku nebo extraktu.

Jóga

Není snad pochyb o tom, že jóga účinně odstraňuje podrážděnost a zmírňuje depresivní stavy – ať už v období menopauzy nebo kdykoliv jindy. V období menopauzy však může zklidňující účinek být díky možné akceleraci psychických obtíží ještě výraznější, což mnohé ženy potvrzují.

Pokud právě menopauzou procházíte, vyzkoušejte lekce jógy jednou nebo dvakrát týdně. Až zvládnete základy, můžete zkusit cvičit z pohodlí domova.

Sečteno a podtrženo

Alternativní způsoby léčby menopauzy mohou být prostředkem k úlevě od obtíží, ale stejně jako v případě jakékoliv léčby je vždy vhodné konzultovat je s ošetřujícím lékařem. V případě užívání bylin nebo doplňků stravy to platí dvojnásob.

Nejlepším způsobem, jak menopauzu „přežít“ co nejlépe, je dobrá tělesná a psychická kondice. Zaměřte se proto na aktivity, které si budete užívat a dobře se při nich cítit. Posílíte tělo, zmírníte celkovou úroveň stresu, budete spokojenější a lépe připravené se s menopauzou poprat. Výše uvedené alternativní metody mohou vaše snažení účinně podpořit.

Související

5 inspirativních bylinkových tipů

O své zkušenosti na využití bylinek a jejich ozdravného potenciálu se dělí Andrea a Juraj Dovalovi, inspirativní manželé a rodiče čtyř dětí. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup brněnské diecéze.


Bylinkaření skrze historii a tradice

Bylinkaření jako metoda? Netradičně v této sekci přinášíme informace formou rozhovoru. Od extraktů zpět k celku, co je pro nás nejlepší, a hlavně pozor na otravu! Bylinkami provázejí Andrea a Juraj Dovalovi. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup.


Pro zdraví? Bylinkové tinktury i chilli

Díky léčení svých čtyř dětí se Andrea a Juraj Dovalovi kdysi dostali k bylinkám a jejich ozdravujícím účinkům. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup brněnské diecéze. Společně přibližují tinktury, inhalaci i konzumaci.


Andrea a Juraj Jordán Dovalovi

Juraj Jordán Dovala Kněz, bylinkář, ale i hudebník. Biskup Církve československé husitské v Brně, který je zároveň farářem v Hodoníně. Věnuje se meditaci a duchovní cestě skoro třicet let. Zajímají ho byliny a alternativní cesta života jako součást jeho duše. Podle svých slov má v srdci navíc...


Marma terapie? Začněte dýcháním

Koho zaujala marma terapie a rád by si něco vyzkoušel teď hned, může praktikovat plný jógový dech. Jeho zvládnutí je totiž základem pro to, aby metoda dobře fungovala. “Nemohu totiž doporučit, aby kdokoliv bez předchozí zkušenosti sám doma zkoušel techniky marma terapie na základě teoretického...