Foto: Shutterstock

Orientace a pak uzemnění. Vyzkoušejte techniky Somatic Experiencing

Základním prvkem metody Somatic Experiencing je alespoň relativní pocit bezpečí ve vnímání “tady a teď”. “Můžeme zjednodušeně říci, že tento pocit má dva komponenty – orientaci a uzemnění,” říká Filip Žitník, psychosomatický terapeut, lektor a překladatel, který s oblibou tuto metodu využívá ve své práci.

Zveřejněno: 16.08.21

Orientace je přirozené instinktivní chování, které děláme, kdykoliv se ocitneme na novém místě. Umožňuje našemu “vnitřnímu zvířeti”, aby zjistilo, že je dané místo opravdu bezpečné – že na nás zpoza rohu nevyskočí třeba medvěd. A díky tomuto zjištění se můžeme uklidnit, takzvaně zregulovat. 

Aniž by teď čtenář tohoto textu cokoliv měnil, jen zvedněte zrak od článku a spontánně se rozhlédněte po místnosti. Nechte svůj zrak prohlédnout si prostor kolem sebe. “Možná vás to povede k tomu, že se trochu narovnáte, nebo odsunete od stolu. To je v pořádku – dovolte to. A dejte si opravdu pár chvil se pořádně rozhlédnout – nad sebe, za sebe, pěkně do všech stran. Možná to ve vás vyvolá i nějaký spontánní pohyb,” zmiňuje Filip Žitník. 

Když se takto rozhlížíte, čeho si u sebe všímáte? Možná zíváte, možná se vám zpomalil nebo prohloubil dech. Možná jste začali cítit svoje tělo, a s tím přišla i potřeba upravit jeho pozici. Možná si všímáte mírného celkového zpomalení a zklidnění. Jen ho zaregistrujte a chvilinku mu věnujte pozornost. Právě jste se zregulovali. Takto to vypadá. A můžete to udělat téměř kdykoliv a kdekoliv. 

Uzemnění může přijít až po orientaci, když víte, že jste v bezpečném prostředí. Cvičení na uzemnění můžete dělat ve stoje nebo vsedě – představíme si variantu vsedě. Na cvičení budete potřebovat zhruba pět minut, kdy vás nebude nikdo rušit. Cvičení můžete dělat na židli, na křesle, ale i na meditačním polštáři nebo na podlaze. Cvičením provází terapeut Filip Žitník: 

“Pohodlně se usaďte, a klidně experimentujte s místem v prostoru tak, aby vám vzdálenost od stěn, dveří a oken byla příjemná. Klidně si pohrajte i s úhlem natočení vůči dveřím nebo oknům, a hledejte polohu, která pro vás bude nejpříjemnější. Toto je také forma orientace a klidně se nechte vést svým tělesným vnímáním.

  • Až najdete místo v prostoru, dejte si chvíli na to, se usadit, opravdu uvelebit. Můžete zavřít nebo přivřít oči. A nejdříve obraťte pozornost ke svému dechu. Buď na nose, hrudníku, nebo si uvědomte zvedání a klesání břicha. Jen si uvědomte kvalitu dechu, není třeba ho nijak měnit… 
  • Poté si všimněte, co vás v tuto chvíli nese? Co vás opravdu fyzicky drží a podepírá? Kde tuto oporu vnímáte? Je to pocit v hýždích, opora v zádech, vjem podlahy pod chodidly nebo opora loktů na opěrkách křesla nebo židle? V tuto chvíli, není potřeba nic dělat, jen dovolte této opoře, ať na vás působí, dopřejte si vjem toho, že jste držení sobě i svému tělu… 
  • Tuto oporu můžete vnímat celkově, anebo si můžete vybrat část těla, kde ji vnímáte nejsnáze - hýždě, chodidla, záda, nebo lokty - a můžete svou pozornost zaměřit tam. Zeptejte se: Jak poznám, že mě židle nese, jaký je to přesně vjem? Je pevný, měkký, teplý?… 
  • Dal by se tento vjem k něčemu přirovnat? Vyvstává u tohoto vjemu nějaká asociace? Pokud ano, všimněte si ji, a můžete ji v duchu pojmenovat… 
  • A pak se pozvolna zeptejte sami sebe: Když jsem takto nesen, jak na to reaguje moje tělo? Co při tom vnímám? Mohou se objevit příjemné, ale i nepříjemné pocity. Pokud se objeví příjemné, klidně s nimi ještě pobuďte. A pak ve svém tempu otevřete oči, rozhlédněte se, prodýchněte se a cvičení ukončete… 
  • Pokud se objeví nepříjemné pocity, tak se pozvolna nadechněte a vydechněte a pak si vyberte jednu z možností.  Buď se rozhodnete zůstat svou pozorností v těle, v takovém případě se zkuste vrátit k některému z míst, kde jste cítili oporu. Chvíli s tímto místem pobuďte, a všimněte si, jak vaše tělo bude reagovat. Reakci dovolte, dejte jí čas. A poté pozvolna otevřete oči, rozhlédněte se po místnosti, prodýchněte se, protáhněte se, a cvičení ukončete… 
  • Nebo – a to je zcela v pořádku – pozvolna otevřete oči a rozhlédněte se. Prodýchněte se, protáhněte se, nebo udělejte jakýkoliv jiný pohyb, pokud je třeba. Možná bude dobré se i postavit a trochu se projít.”

Související

Human Design

Představte si systém, který je schopen vám poskytnout jakousi příručku toho, jak v životě ideálně fungovat a jak se dokonale sladit s tím, kým doopravdy jste. Ukáže vám podrobný popis vašich talentů a přirozených dovedností, aby vám dal možnost je v sobě dále rozvíjet.


Ra Uru Hu (Alan Robert Krakower)

Zakladatel a šiřitel systému Human Designu.


Human Design odhaluje naše individuální naprogramování, říká Dubravka Radonjić

„Díky Human Designu se mi neskutečně ulevilo, stejně jako většině mých klientů, kteří ke mně přijdou na rozbor,“ říká Dubravka Radonjić, profesionální Human Design analytička. Tímto systémem, který je považován za nejpropracovanější sebepoznávací systém na světě, se zabývá už od roku 2007.


Dubravka Radonjić

Je Human Design analytičkou a profesionální terapeutkou.


Otužování = silnější psychika i imunita

“Tradiční otužování má u nás skoro stoletou tradici,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha, který spadá pod Český svaz plaveckých sportů. Rozmach nastal, když slavný otužilec František Venclovský přeplaval kanál La Manche, letos je to 50 let.