Foto: Shutterstock

IQ pohyb: Neutrální pozice vleže, jak na to?

Tento leh není jen tak obyčejný leh na zádech. “Když jej uděláte dobře, okamžitě si zlepšíte postavení bederní páteře, uvolníte ztuhlost svalů a dalších měkkých tkání, povolí i vaše trapézy a uvolní se celá hlava,” říká Daniel Müller, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb, který v tomto článku popisuje funkční inspiraci k vyzkoušení...

Zveřejněno: 07.09.21

Ve správném lehu dojde k obnovení plného bráničního dechu, který nám umožní nejen příjem více kyslíku, ale i správnou cirkulaci tekutin v těle. Při správném lehu se dokonce zaktivuje pánevní dno a časem se stane pružné a správně elastické. To mohou uvítat nejen ženy ve vyšším věku, ale pozor, i pánové, a to v nižším věku, než předpokládáme. 

Technika lehu na zádech není nic nového, každý si umí lehnout a každý umí zaujmout perfektně onu královskou disciplínu, jak říkávají moji klienti. Co však už neví každý je fakt, že záleží nejen na pořadí jak dané segmenty těla nastavit, ale taktéž jak vše upravit třeba vypodložením, aby to dokonale naskočilo a fungovalo.

První chybou je podle něj nastavení pánve, většina cvičenců ji má v retrotorzním nastavení, tedy s bederním úsekem páteře na zemi. Bedra přitom nikdy nepatří na zem, a nikdy ani nezatlačí do země, pokud v daném cviku nejde o rolování – artikulaci – rozpohybování páteře. Další chybou je, že pánev je příliš blízko hrudního koše, proto vždy pánev musíme posunout od hrudníku, abychom zajistili dokonalou aktivaci svalů středu.



Druhou chybou je pak i postavení samotné hlavy. Většina klientů cvičí leh na zádech bez vypodložení hlavy, prý to nepotřebují, opak je však pravdou. Zatím jsem neviděl nikoho, kdy by to za začátku nepotřeboval. Tady je totiž důležité ono nastavení krku a aktivace krčních hlubokých svalů, které taktéž spouštějí aktivaci bránice a svalů středu. Nebude- li stavěna hlava správně, pak nikdy nemůže pracovat břicho ani záda spolu s pánevním dnem dokonale v souhře. 

Třetí chybou je nastavení hrudního koše. Buď máme nádechové postavení – kdy hrudník trčí do stropu spolu s žeberními oblouky, za což by měl radost pan Tyrš, ale to není už pro nás aktuální. Nebo zase naopak tlačíme hrudník moc do podložky a tím pádem uzavíráme žeberní oblouky, které sem a tam vypadnou, a pak dost bolí vepředu na hrudní kosti. Vyhozené žebro je prevít. Tady je důležitá správná jemnost pohybu hrudníku ve vzájemné souhře s dechem. Žebra se pak uvolňují a stáčejí správně k pánvi, a tak fixují náš střed těla a následně tak pomáhají oblasti beder třeba i ve stoji či samotné chůzi.   

Čtvrtou chybou je postavení dolních končetin. Přílišné oddálení od sebe samotných značí problém v oblasti beder. Vždy je nutné mít na šířku kyčelních kloubů a daleko od těla tak, aby pod koleny byl přibližně pravý úhel, který zajistí dokonalejší nastavení a udržení svalové práce v pánvi a ve zbytku trupu. Hodně často zapomínáme na to, že nohy nesou naše tělo a dávají nám podporu pro naši páteř, jakékoli odklonění od samotné osy dolní končetiny pak znamená budoucí problém zad a páteře. 

Pátou a poslední chybou je postavení našich horních končetin, počínaje od klíční kosti, přes lopatku, a pak samotnou volnou paži. Nejběžnější chybou je, že trčící ramena do stropu chceme hned zamaskovat jejích tlačením nazad – tedy do země dolů, do podložky. Pozor na to, čím více tohoto cvičení děláte, tím více ubližujete krčnímu segmentu páteře. Proto vždy ramena patří spolu s klíční kostí a lopatkou do strany. Roztahujeme je vleže na zádech co nejvíce do stran, abychom uvolnili krční svaly a dostali do nich patřičnou délku i sílu.

 

 


Kdo z vás neustále protahuje zkrácený trapézový sval a on se stále zkracuje? Ha, tady máte odpověď! Proto ramena do strany a paže mít na malíkové hraně jako postavení ruky ve střední pozici. 

Správně nastavená pozice vleže na zádech je základ pro každé cvičení. Proto neustále pamatujte, že čím více to odležíte, tím rychleji budete fit. Tuto pozici využíváte i ve stoji, vsedě, v kleče, kdekoliv. Proto nespěchejte a nemyslete si, že to dělat nemusíte. Opak je pravdou. Proto třeba někdy na shledanou.

Související

6 tipů pro uzdravení vaší mysli

Fyzická aktivita je již dávno známým lékem na duševní pohodu. A říká vám něco cvičení na předpis? Ano, slyšíte dobře. Protože přesně to už se děje!


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


Core Energetics - hledá se zdravé jádro

Core Energetics je evoluční proces, který pomáhá lidem osvobodit jejich srdce. Říká to Petr Ekl, který se metodě věnuje.


IQ pohyb: Rozpitvané cviky jógy pro zdraví

IQ pohyb není nová zázračná metoda cvičení, která by přinesla každému okamžitou pomoc či úlevu jako to slibuje kde kdo. Je to systém cvičení, který vychází z dokonalé znalosti anatomie a kineziologie.


Daniel Müller

Odborník v oblasti pilates a zdravotně funkčního pohybu, zakladatel a majitel společností skupiny IQ pohyb. Bývalý závodní plavec se lidskému tělu a pohybu s ním spjatým profesně věnuje již od roku 1994 a komerčně školí od roku 2001. Vystudoval vysokou školu se zaměřením na aplikovanou matematiku.