Foto: Shutterstock

Jsou probiotika plusem pro imunitní systém?

Potraviny, které mají vliv na kvalitu střevní mikroflóry, působí pravděpodobně příznivě nejen na trávicí potíže – potvrzují to nejnovější výzkumy.

Zveřejněno: 27.01.22

Uprostřed chřipkové sezóny a probíhající pandemie nelze říci, že by kdokoliv neměl důvod svůj imunitní systém podpořit. Stále více z nás se za tím účelem uchylují – k probiotikům. To jsou mikroorganismy, které se v těle přirozeně vyskytují. Doplňovat je můžeme jídlem, zvláště konzumací fermentovaných potravin, například jogurtů.

Někdy se probiotikům říká “dobré bakterie” – napomáhají trávení jídla a dokonce útočí na patogeny v těle. Ukazuje se, že probiotika ulevují od průjmů a projevů ulcerózní kolitidy – jejich další příznivé účinky na zdraví jsou předmětem probíhajících výzkumů. Jednou z konkrétně zkoumaných oblastí je vliv probiotik na imunitu.

Ochrání nás probiotika před onemocněním?

Je logické, že probiotika napomáhají odstraňování trávicích obtíží – více než polovina buněk, které jsou zdrojem protilátek, se nachází ve střevech a dalších orgánech trávicího systému. Pokud je vaše střevní mikroflóra v pořádku (a množství prospěšných bakterií je vůči dalším organismům v rovnováze), je méně pravděpodobné, že onemocníte.

Jak již bylo zmíněno výše, potenciální účinek probiotik na imunitní systém je předmětem probíhajících výzkumů, které o tom však prozatím neposkytly dostatek přesvědčivých důkazů. Souhrnná zpráva, zveřejněná v říjnu 2020 v magazínu Nutrients, představila přehled známých faktů o probiotikách speciálně ve vztahu k respiračním onemocněním. Její autoři uvádí, že užívání probiotik má přímou souvislost s nižší mírou výskytu a mírnějším průběhem infekcí dýchacího traktu jak u dětí, tak u dospělých. Současně však připouští, že dosud provedené výzkumy nebyly dostatečně rozsáhlé. Studie ze srpna 2021 také naznačuje, že by probiotika mohla bránit infekci koronavirem.

A která probiotika jsou právě pro vás nejlepší?

Probiotika možná užíváte, aniž byste o tom věděli. Většina z provedených výzkumů se zaměřila na následující kmeny:

  • Acidophilus, běžně přítomný v jogurtu, mléce, misu a tempehu imunitní systém pozitivně ovlivňuje, alespoň dle metaanalýzy, zveřejněné v magazínu Food Bioscience v srpnu 2020.
  • Bifidobacterium najdete v jogurtu, kefíru, misu, tempehu, nakládané zelenině, kimchi, v některých octech a vínech, v kysaném zelí a kváskovém chlebu. Zmírňuje záněty a podle studie z roku 2017 podporuje imunitu senior.
  • Všechny jogurty s aktivními probiotiky obsahují Lactobacillus delbrueckii subsp. Bulgaricus (L. bulgaricus) a S. thermophilus – obě jsou spojovány s příznivými účinky na imunitní systém.

Analogicky můžeme identifikovat potraviny, jejichž pravidelná konzumace imunitnímu systému naopak škodí – je to alkohol, cukr a průmyslově vysoce zpracované potraviny. Vše z toho je příčinou zánětlivých procesů, které jsou sice přirozené, ale pokud probíhají příliš dlouho, mohou způsobit přechod některých chorob a stavů do chronické formy: deprese, srdečních onemocnění, Alzheimerovy choroby nebo také rakoviny.

Jsou probiotické doplňky stravy efektivní?

Ačkoliv se v mnoha potravinách přirozeně vyskytují, prodávají se probiotika také jako doplňky stravy a přidávají se do potravin, kde je běžně nenajdeme – například do pomerančového džusu nebo burákového másla. Lepší něco než nic, nicméně konzumovat potraviny přirozeně obsahující probiotika je nejlepší volbou.

Účinek probiotik na imunitu je prozatím stále teoretický. Probiotika by na imunitní systém podle dosavadních poznatků mohla příznivý účinek mít, nicméně záleží na typu protiotik, zdravotním stavu daného jedince a dalších faktorech. Zdravý člověk bez konkrétních obtíží nemá zapotřebí probiotické doplňky stravy užívat, současně ale nemůže spoléhat na to, že jimi lze nahradit zdravou stravu nebo kvalitní spánek. Nejlepším způsobem, jak si udržet zdravou střevní mikroflóru, je konzumace pestré stravy. “Pokud nejíte, jste podvyživení, a tím pádem váš imunitní systém nemůže fungovat správně,“ říká Pieter Cohen, působící na Harvard Medical School a doporučuje doma připravovaná jídla, založená na ovoci, zelenině, obilovinách a ořeších. Podle studie z března 2020 je kvalita střevní mikroflóry odvislá také na objemu přijímané vlákniny.

 

ZDROJ

Související

Voda s citronem – kudy teče, tudy léčí

Mnoho zdrojů tvrdí, že pití vody s citronem má neoddiskutovatelné pozitivní účinky na zdraví i na snižování tělesné hmotnosti. Ale co na to výzkum?


Otužování po česku 6: Za bójky v ledové Vltavě

3,4 stupně má Vltava u Národního divadla v Praze. Klepu se. Jsem šťastný. Uplaval jsem trasu kolem dvou bójek, dlouhou 300 metrů. A teploty padají ještě níž. Toto je šestý a závěrečný díl reportážního seriálu Otužování po česku.


Čím více tetování, tím lepší imunita?

Pokud patříte do skupiny lidí, pro které je “tetování” sprostý výraz, pamatujte si, že čím více jej na sobě máte, tím lépe vaše tělo snáší bolest a účinně tak podporuje váš imunitní systém. Alespoň to tvrdí nový výzkum z University of Alabama.


Podporují esenciální oleje imunitu?

Správně fungující imunitní systém je základem zdraví. Pokud je oslabený, jsme náchylnější k infekcím a rozvoji nemocí, a proto je dělat vše pro to, aby imunitní systém fungoval „na plný výkon“.


Imunitní systém a alergie

Imunitní systém je obranný systém organismu vůči patogenům jako jsou viry, bakterie nebo parazité. Hlavní složkou imunitního systému jsou bílé krvinky.