Foto: Shutterstock

6 tipů pro uzdravení vaší mysli

Fyzická aktivita je již dávno známým lékem na duševní pohodu. A říká vám něco cvičení na předpis? Ano, slyšíte dobře. Protože přesně to už se děje!

Zveřejněno: 27.09.21

Poté, co bylo cvičení označeno za nejefektivnější lék, který lidstvo zná (no možná druhý nejefektivnější, samozřejmě až po spánku), je nyní doporučováno jako spolehlivý pomocník ke zlepšení duševní pohody a také k léčbě řady zdravotních potíží, včetně deprese. 

Podle nové mezinárodní studie může i 25 minut středně intenzivního až intenzivního cvičení denně snížit riziko deprese o 22 %. Australští vědci také odhalili, že když se vyhýbáte pravidelnému cvičení, vystavujete se většímu riziku depresí (zejména pokud jste žena). Tak zkuste zlepšit svůj den a posilte nejen vaše tělo, ale i mysl. 

Tip 1: Zapojte se

Jedna studie z roku 2017 zjistila, že cvičení ve skupině může snížit váš stres o 26 %, zatímco výzkum z roku 2015 ukázal, že přátelé, kteří se hýbou společně, mají tendenci spolu lépe vycházet. 

Suzy Readingovou, psycholožku, učitelku jógy a autorku knihy The Self-Care Revolution, toto tvrzení nepřekvapuje. "Sociální vazby jsou základní lidskou potřebou, jakýmsi evolučním pudem," říká. "Jde o pocit společného prožitku a společného cíle, takže společný přístup a myšlení "jakože jsme v tom společně" během cvičení může být skvělé a rovněž nás může pohánět k lepším výkonům." 

Tip 2:  Jděte do přírody

"Vyjít si do přírody je jako stisknout tlačítko restartu," poznamenává Readingová. "V dnešní době je velmi důležité zvednout se a odejít od obrazovek, abyste mohli ocenit skutečný život kolem nás a čerstvý vzduch. Přesně to nám pomáhá znovu se spojit s tím, co je v životě nejdůležitější." 

"Syndrom přírodního deficitu" neboli syndrom nedostatku přírody může znít jako další výmysl dnešní doby a možná také zajímavá výmluva, jak celý den proválet na zahradě. Nicméně stromy a ostatní zeleň jsou opravdu uznávány jako přírodní zdroj, který posiluje naši paměť a náladu. Dokonce i krátký čas v přírodě může mít zásadní vliv na náladu, zejména pro ty, kteří bojují s duševními problémy. 

Tip 3: Zformujte se

"Většina z nás už ví, že pohyb působí antidepresivně, ale existují také určité pozice, které můžeme provádět se naším tělem a které nás mohou povzbudit," tvrdí Readingová. "Pokud sedíte hodiny u počítače s kulatými zády, snižuje to jednak hladinu vaši energie, ale také náladu. Zkuste otevřít hrudník a vaše srdce a uvidíte, že se budete hned cítit lépe." 

Jedna studie z Nového Zélandu zjistila, že zaujmutí otevřenějšího postoje těla (vzpřímený sed s rameny staženými dozadu a dolů) může lidem trpícím mírnou až středně těžkou depresí přinést pozitivnější náladu a více energie. 

Tip 4: Dýchejte

"Je známo, že když se nám lépe dýchá, cítíme se lépe," říká Readingová. "Je to proto, že když je náš dech hlubší, uklidňuje to náš nervový systém." 

Dechová cvičení jsou tak účinná, že se dokonce používají jako pomoc válečným veteránům s příznaky posttraumatické stresové poruchy. Takže až se příště budete cítit vyčerpaní a vystresovaní, odhoďte sluchátka, cvičte s rozumem a hlavně dýchejte! 

Tip 5: Zamyslete se

Podle vědců může vyvolávání pozitivních myšlenek při cvičení pomoci vyvolat pozitivní emoce. Ale jak je to se samomluvou? "Je možné využít svůj vnitřní dialog, tzn. slova, která volíme, když mluvíme sami se sebou, pomocí představ, abyste dosáhli co nejlepšího účinku cvičení," radí Readingová. 

Pokud vám ve cvičení něco brání, například déšť, vaše spouštěcí věta by mohla znít: "Pokud prší, rozbalím si podložku doma a budu 20 minut cvičit jógu," nebo "Pojedu do bazénu a místo toho si zaplavu 20 bazénů". "Připravte si tato prohlášení předem," říká Readingová. "Napište si je a mějte je po ruce." 

Tip 6: Udělejte z toho rutinu

Nevyčerpávejte se přílišným výběrem, co přesně cvičit, jak a kolik. Ano, ta věc zvaná "únava z rozhodování" je pravá, víte? Ale raději si ze cvičení udělejte pravidelnou rutinu. Vědci tvrdí, že zdravá dávka opakovaného cvičení by mohla snížit vaši úzkost. 

Pokud se cvičení užívá v mírných dávkách, snižuje hladinu stresových hormonů kortizolu a noradrenalinu. Neustále vysoká hladina těchto hormonů vás vystavuje riziku onemocnění souvisejících se stresem, jako je chronický únavový syndrom a fibromyalgie.

  

ZDROJ

 

Související

Human Design

Představte si systém, který je schopen vám poskytnout jakousi příručku toho, jak v životě ideálně fungovat a jak se dokonale sladit s tím, kým doopravdy jste. Ukáže vám podrobný popis vašich talentů a přirozených dovedností, aby vám dal možnost je v sobě dále rozvíjet.


Human Design odhaluje naše individuální naprogramování, říká Dubravka Radonjić

„Díky Human Designu se mi neskutečně ulevilo, stejně jako většině mých klientů, kteří ke mně přijdou na rozbor,“ říká Dubravka Radonjić, profesionální Human Design analytička. Tímto systémem, který je považován za nejpropracovanější sebepoznávací systém na světě, se zabývá už od roku 2007.


Otužování = silnější psychika i imunita

“Tradiční otužování má u nás skoro stoletou tradici,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha, který spadá pod Český svaz plaveckých sportů. Rozmach nastal, když slavný otužilec František Venclovský přeplaval kanál La Manche, letos je to 50 let.


Nechte tělo promluvit - začínáme s Core Energetics

Hned čtyři jednoduché prožitkové aktivity používané v Core Energetic si můžete vyzkoušet každý díky tomuto článku.


IQ pohyb: Rozpitvané cviky jógy pro zdraví

IQ pohyb není nová zázračná metoda cvičení, která by přinesla každému okamžitou pomoc či úlevu jako to slibuje kde kdo. Je to systém cvičení, který vychází z dokonalé znalosti anatomie a kineziologie.