Foto: Shutterstock

Co to je cholin?

Tato nově objevená výživná látka napomáhá zdraví jater, zlepšuje kognitivní funkce a pomáhá při vývoji plodu. Co bychom o něm měli vědět dál?

Zveřejněno: 15.04.21

Cholin je ve vodě rozpustná sloučenina, kterou si tělo v malém množství vyrábí samo a teprve v roce 1998 byl uznán za nezbytnou živinu pro naše tělo. Cholin byl zpočátku označován jako vitamin skupiny B, protože má v těle podobné funkce, a dodnes se někdy označuje jako vitamin B4. Cholin podporuje funkci jater, náš metabolismus, nervový systém, pohyb svalů a je rozhodující pro zdravý vývoj mozku. Dále je považován za důležitý i pro těhotné ženy, protože může přispívat ke snížení rizika výskytu vývojových vad neurální trubice u dětí spolu s komplikacemi, jako je preeklampsie a předčasný porod.

Játra ho sice produkují malé množství, ale k dosažení dostatečné hladiny je zapotřebí přijímat ho i stravě.  Ve Velké Británii není doporučená denní dávka stanovena, ale v USA je "přiměřený příjem" stanoven na 425 mg denně pro ženy a 550 mg denně pro muže. Ve stravě se většinou nachází ve formě lecitinu, což je druh tuku.  Z tohoto důvodu jsou dobrým zdrojem potraviny živočišného původu včetně jater, vajec, čerstvé tresky a lososa. Je také v květáku, brokolici, sójovém oleji a pšeničných klíčcích. Cholin obsahuje také sójový lecitin, to je potravinářská přísada, která se běžně vyskytuje ve zmrzlině, mléčných výrobcích, chlebu a margarínu. Pokud ho nedokážete přijímat dostatek ze stravy, můžete ho užívat i jako doplněk.

Jak cholin v těle funguje?

Cholin hraje v těle řadu rolí. Je potřebný pro tvorbu membrány, která obklopuje naše buňky. Rovněž pro tvorbu sloučenin, které fungují jako poslové mezi buňkami. Cholin také podporuje syntézu DNA a je nezbytný pro tvorbu neurotransmiteru acetylcholinu, který se podílí na funkcích, jako je pohyb svalů, regulace srdečního rytmu a má vliv i na naši paměť. Dále pomáhá tělu produkovat látku, která je potřebná k odstraňování cholesterolu z jater. Z tohoto důvodu by správná hladina cholinu mohla snižovat hromadění tuku v játrech. V neposlední řadě cholin pomáhá přeměňovat aminokyselinu homocystein na methionin. Vysoká hladina homocysteinu v krvi může zvyšovat riziko srdečních onemocnění a mozkové mrtvice, proto se předpokládá, že optimální hladina cholinu by jim mohla pomoci předcházet.

Jsou nějaké důkazy?

Vzhledem k tomu, že cholin byl jako základní živina identifikován poměrně nedávno, jsou jeho výzkumy teprve v počátcích. Některé studie však ukazují na souvislost mezi nedostatkem cholinu a poškozením jater. Výzkumy také naznačují, že větší riziko nedostatku cholinu hrozí vytrvalostním sportovcům, lidem, kteří pijí alkohol, ženám po menopauze, těhotným ženám a veganům.

Zlepšení paměti

Americká studie zkoumala souvislost mezi užíváním cholinu a funkcí našeho mozku, kdy 1391 dospělých vyplnilo dotazníky, v nichž uvedlo své stravovací návyky ve dvou časových obdobích. Poté podstoupili testy zaměřené na chování mozku a vyšetření magnetickou rezonancí. Výsledky ukázaly, že osoby s vyšším příjmem cholinu vykazovaly lepší verbální a vizuální paměť. Výzkum by mohl mít slibné využití pro účinnost cholinu v prevenci ztráty paměti a Alzheimerovy choroby.

Ztučnění jater

Rozsáhlá studie zkoumala souvislost ztučnění jater u lidí, kteří nepijí alkohol. Zúčastnilo se jí více než 56 000 dospělých osob, kteří byli abstinenti nebo konzumovali zanedbatelné množství alkoholu a neměli v anamnéze žádné onemocnění jater, srdeční choroby ani rakovinu. Všichni podstoupili ultrazvukové vyšetření jater a byly hodnoceny jejich stravovací návyky. Výsledky ukázaly, že zdravé ženy s normální hmotností a vyšším příjmem cholinu měly o 28 % nižší riziko ztučnění jater.

Rakovina prsu

Populační studie na 1508 ženách se zabývala souvislostí mezi obsahem cholinu v metabolismu a rizikem vzniku rakoviny prsu. Výsledky ukázaly, že ženy s vyšším obsahem cholinu ve stravě měly o 24 % nižší riziko vzniku rakoviny prsu než ženy s nižším obsahem. Byla provedena řada studií, které se zabývaly souvislostí mezi cholinem a rakovinou. Přestože výsledky byly smíšené, byla provedena také rozsáhlá metaanalýza, která shrnuje všechny studie a naznačuje, že cholin může být ochranným faktorem proti rakovině. Proto je třeba provést rozsáhlý výzkum, aby se zjistilo, zda opravdu existuje souvislost mezi cholinem a rakovinou.

Defekty neurální trubice (NTD)

Jedna americká studie zkoumala vztah mezi příjmem cholinu u žen v době početí a NTD (vrozené vady mozku, páteře nebo míchy u dětí). Výsledky ukázaly, že strava s vysokým obsahem cholinu snižuje riziko NTD. Jiné studie však stejnou souvislost nezaznamenaly, takže před vyslovením verdiktu je třeba provést podrobnější výzkum.

Kdo ho může užívat?

Doplňky stravy s cholinem jsou bezpečné pro většinu zdravých dospělých, vždy však dodržujte dávkování uvedené na obalu. Děti a dospívající potřebují menší dávku než dospělí, proto se nejprve poraďte se svým praktickým lékařem. Horní hranice denní dávky pro dospělé v USA činí 3500 mg denně. Překročení bezpečného limitu může mít za následek vedlejší účinky, jako je průjem, nevolnost nebo pokles krevního tlaku, ale je nepravděpodobné, že byste těchto hodnot dosáhli pouze stravou.

Související

Imunitní systém může spoluvytvářet naši osobnost

Podle posledních výzkumů může mít imunitní odpověď organismu člověka přímou spojitost s některými aspekty jeho osobnosti.


Růže z Jericha mýtů zbavená

Růže z Jericha je známá svou schopností „vstát z mrtvých“ ve chvíli, kdy už jí na první pohled není pomoci. Je hojně používaná na Středním východě k léčbě řady potíží, mezi které patří artróza, metabolická a respirační onemocnění, diabetes a další.


Západní způsob stravování ovlivňuje stav střevních hub a metabolismus

Je známý fakt, že mikroflóra v našich střevech hraje významnou roli v tom, jak naše těla zpracovávají potravu, kterou přijímáme, a mnoho dalších aspektů našeho zdraví.


6 vědecky podložených účinků Cordycepsu

Cordyceps je cizopasná houba, která parazituje na larvách hmyzu. Napadá svého hostitele vystřelováním spor, získává z něj živiny a postupně jeho tkáň nahrazuje vlastním myceliem. Zbytky těl hostitelů se spolu s parazitující houbou sbírají, suší a poté využívají v čínské medicíně. Již po staletí se...


Je ghí zdravější než máslo?

Ghí je tradiční součástí indické kuchyně a v poslední době se jeho obliba rozšířila i do ostatních částí světa. Někdo na něj pěje chválu jako na alternativu k používání „klasického“ másla a zmiňuje jeho výhody, jiní však tyto domnělé výhody zpochybňují. Pojďme se podívat na argumenty pro i proti.