Foto: Shutterstock

5 inspirativních bylinkových tipů

O své zkušenosti na využití bylinek a jejich ozdravného potenciálu se dělí Andrea a Juraj Dovalovi, inspirativní manželé a rodiče čtyř dětí. Andrea je učitelka a redaktorka, Juraj je husitský biskup brněnské diecéze.

Zveřejněno: 18.11.21

1. Co použít na nachlazení, bolesti v krku a rýmu?

Nachlazení – doporučujeme silný odvar z vrbové kůry. Na malém plamínku vaříme kůru 15 minut, pak necháme chvíli louhovat, odvar pijeme neslazený. Vypijeme naráz 3–4 dcl a zalezeme pod peřinu. Na pocení je výborná kombinace květu lípy a květu bezu.

Rýma – proplachovat nos slanou vodou s tea tree olejem. Nebo osoleným nálevem z řepíku, šalvěje a majoránky. Vždy, když něco lijeme nebo kapeme do nosu, roztok musí obsahovat sůl. Když je někdo drsnější, může si šňupnout sušený mletý česnek.

Bolest v krku – stříkat do krku tinktury – dub, echinacea, tymián, řepík, propolis, medvědí česnek a další. Pít vlažný macerát lišejníku islandského a drsňáci kloktat ume octem.

2. Jak na zažívací problémy, čím pomoci žaludku a trávicí soustavě?

Nepřejídat se. To je základ, který se v naší konzumní společnosti pravidelně porušuje. Jíst tak, abychom neměli hlad, ale dokázali dál fungovat. Mnoho lidí je po jídle paralyzováno, protože organizmus má co dělat, aby enormní porci jídla zpracoval. Je zahlcen a přetížen. V podstatě jsme se tímto způsobem jídlem přiotrávili. Byliny sice uleví, ale nezmění naše špatné stravovací návyky, to musíme udělat sami. Doporučujeme tinktury z ořešáku, pelyňku, anýzu, skořice, mateřídoušky, jitrocele, kořene pampelišky, hřebíčku, máty. Nebo nálevy a odvary z těchto bylin.

3. Co se doporučuje ženám v období menstruace a jak se dá bylinek využít v období “přechodu”?

Výborné ženské byliny jsou kontryhel, řebříček, pastuší tobolka, květ hluchavky bílé, měsíček, vitex jehněčí – jsou výborné na menstruaci, výtoky a gynekologické problémy. Na klimakterium je jetel, třezalka, řebříček, šalvěj, wayusa, manayupa, wild yam. Předcházet bolestivé menstruaci hodně pomáhá respektovat potřeby svého těla v jednotlivých fázích cyklu. Když si dopřejeme odpočinek v době menstruace, nejspíš bude náš následující cyklus harmoničtější. Je také potřeba myslet na výživu těla vhodným jídelníčkem respektujícím potřeby konkrétní ženy. A pohybem, tancem, meditací a laskavým přístupem k sobě i k světu. Tím se pak dá předcházet potížím v klimakteriu. Některé projevy těla jsou v jistých částech života normální, a čím menší jim klademe odpor a dokážeme je přijmout, tím méně nás budou trápit.

4. Jaké bylinky mohou dlouhodobě užívat děti, ať už ve formě čajů nebo jinak, pro podporu svého zdraví, trávení, pohody?

Dlouhodobě lze pít jahodník, maliník, roibos, ibišek, šípek, meduňku, dobromysl, květ bezu, kořen pampelišky a jiné. Dětem jsou hodně přátelské byliny jako heřmánek, violka, měsíček, řepík. Jsou to byliny jemné, hladící, ale když je třeba, umí ukázat svou sílu.

5. Kdo má problémy se spánkem, jakým směrem se v bylinkaření vydat? Je něco víc než meduňka?

Problémy se spánkem jsou primárně důsledkem naší přepracovanosti, ambicióznosti a vnitřního nepokoje. Takže popracovat na tomto a spánek se zkvalitní. Byliny doporučujeme valeriánu, třezalku, chmel, dobromysl, damiánu, nebo bukvici lékařskou – pozor, jde o bylinu, nikoliv plod buku.

Související

Voda s citronem – kudy teče, tudy léčí

Mnoho zdrojů tvrdí, že pití vody s citronem má neoddiskutovatelné pozitivní účinky na zdraví i na snižování tělesné hmotnosti. Ale co na to výzkum?


Otužování po česku 5: Under(water)ground

Nejstudenější Vltava, ze které mi čouhá jen hlava v plavecké čepičce, má 4,4 stupně. Pod nohama v žabkách mi křupou zamrzlé kaluže, jednou šlapu bosý sněhem. Toto je pátý, předposlední díl reportážního seriálu Otužování po česku.


7 vážně divných způsobů, jak zůstat zdravý

Všichni už jsme slyšeli o antioxidantech a ti skalní s posvátnou úctou sledují, každodenní příjem vitamínu C. Ale je to opravdu to nejlepší, co pro sebe můžeme udělat, pokud se nechceme uprostřed noci budit v propoceném pyžamu a knedlíkem v krku? Přinášíme vám několik vážně divných, leč účinných...


OTUŽOVÁNÍ PO ČESKU 4: Hlavu nelze otužit, takže modrám

Pře-pře-přehnal jsem to. Brrr, půl hodiny ve Vltavě. Útočím pak slovně na “homeopatická kamna”, že netopí. Ale křivdím jim. V půlce listopadu píšu čtvrtý díl reportážního seriálu Otužování po česku. Při-přidáte se ještě? Při-přituhuje.


OTUŽOVÁNÍ PO ČESKU 3: Studí to, studí! Zvládám ale 600 temp

Je tu lékařský verdikt k mému otužování, ale i říjnové přeplavání kanálu La Manche (ehm, ne moje). Koncem října píšu třetí díl reportážního seriálu Otužování po česku. Přidáte se ještě?