Foto: Shutterstock

11 bylin a doplňků stravy pro boj s depresí

Deprese je stav, kterým například jen ve Spojených státech trpí podle odhadů 17 milionů lidí. Skutečné číslo je ale pravděpodobně mnohem vyšší, protože ne každý, kdo depresí trpí, vyhledá pomoc odborníků. Důvody mohou být různé.

Zveřejněno: 23.08.21

Depresivní poruchy jsou léčeny farmakologicky a pomocí psychoterapie. Podpůrná opatření zahrnují úpravu životního stylu včetně složení stravy a užívání doplňků stravy. Některé výzkumy naznačují, že určité vitamíny, minerály a byliny mají na depresivní stavy pozitivní vliv. Nicméně u doplňků stravy a přípravků, které nejsou předepsány lékařem, je na místě obezřetnost a kontrola jejich složení - tyto přípravky totiž obvykle nepodléhají kontrole úřadů pro kontrolu léčiv. Před zahájením užívání jakéhokoliv lékařsky nedoporučeného přípravku je více než vhodné si o něm zjistit co nejvíce informací a případně konzultovat se svým ošetřujícím lékařem. Níže uvádíme 11 přípravků, které mohou v léčbě depresivních stavů pomoci.

Rozchodnice růžová (Rhodiola rosea)

Ve formě doplňku stravy jí bývá připisováno množství pozitivních účinků, včetně zmírnění depresivních symptomů a zlepšené odpovědi na stres. Antidepresivní účinky má díky schopnosti podpořit komunikaci nervových buněk a omezit nadměrnou aktivitu HPA osy.

Studie, jíž se zúčastnilo 57 osob, dospěla k závěru, že užívání 340 mg rozchodnice denně po dobu 12 týdnů výrazně symptomy deprese redukuje. Jiná studie zkoumala účinky rozchodnice a šafránu na úzkosti a depresi u dospělých s mírnou až středně těžkou depresí. Tam došlo k výraznému omezení symptomů po 6 týdnech užívání.

Šafrán

Šafrán je koření nabité antioxidačními složkami včetně karotenoidů krocinu a krocetinu. Studie prokázaly, že šafrán zvyšuje hladinu serotoninu v mozku. Analýza pěti randomizovaných studií prokázala výrazné omezení symptomů deprese u dospělých osob s diagnostikovanou klinickou depresí. Výsledky podávání šafránu byly srovnatelné s farmakologickou léčbou.

Omega-3 mastné kyseliny

Studie, jíž se v roce 2020 zúčastnilo 638 žen, buď těhotných nebo v období šestinedělí, prokázala, že dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin symptomy deprese výrazně omezuje. Některé studie však vyvrací jejich účinky u dětí a dospívajících s diagnózou klinické deprese.

N-acetylcystein (NAC)

NAC je předchůdcem L-cysteinu a glutathionu. Glutathion je považován za jeden z nejdůležitějších antioxidantů v těle, zásadní pro redukci zánětlivých procesů. NAC také redukuje zánětlivé procesy v těle a zmírňuje symptomy deprese. Předpokládané účinné dávkování je 2 – 2,4 g denně.

Vitamín D

Vitamín D je pro fungování lidského těla nepostradatelný, bohužel však ho velké množství lidí má nedostatek. U osob s depresí je vyšší pravděpodobnost nedostatku právě vitamínu D a naopak, lidé s jeho nejnižší hladinou mívají nejvýraznější symptomy depresivních poruch.

Studie prokázaly, že dostatečná hladina vitamínu D může výrazně symptomy deprese zmírnit, a ačkoliv výsledky jeho podávání jsou velmi slibné, před doporučením vitamínu D jako prostředku k léčbě deprese bude potřeba dosavadní zjištění potvrdit dalšími výzkumy.

Vitamíny B

Mají zásadní vliv na neurologické funkce a regulaci nálady. Výzkumy prokázaly, že nedostatek vitamínu B12 a folátu zvyšuje riziko rozvoje deprese a naopak jejich užívání u některých osob symptomy deprese zmírňuje nebo potlačuje, například u dětí nebo dospělých s geneticky podmíněnou poruchou metabolismu folátu. U dospělých s diagnostikovanou klinickou depresí její symptomy potlačuje, pokud je užíván s předepsanými farmaky.

Zinek

Zinek je nepostradatelný pro fungování mozku a regulaci neurotransmiterů. Nedostatek zinku je jednoznačně spojován se zvýšeným rizikem rozvoje deprese a závažnosti jejího průběhu.

S-adenosylmethionin (SAMe)

V těle se vyskytuje přirozeně, má zásadní vliv na fungování mozku. Nedostatek je možno doplňovat užíváním doplňku stravy. Bylo prokázáno, že jeho užívání společně s předepsanými farmaky dále zmírňuje projevy klinické deprese.

Třezalka

Výzkumy potvrdily účinek třezalky na projevy deprese u osob s mírnou nebo střední depresí. Nicméně stejně jako u dalších bylin existuje u třezalky riziko nežádoucí interakce s dalšími užívanými přípravky (antidepresivy), což může vést ke vzniku závažných zdravotních stavů.

Hořčík

Nedostatek hořčíku je u osob s diagnostikovanou depresí běžný jev a studie potvrdily, že jeho doplňování může projevy deprese zmírnit.

Kreatin

Kreatin je organická kyselina, která má zásadní význam pro energii mozku, jejíž kolísání je spojováno s rozvojem deprese. Některé studie naznačují, že podávání 2-10 g kreatinu denně zmírňuje projevy klinické deprese.

 

 

ZDROJ

 

Související

Otužování = silnější psychika i imunita

“Tradiční otužování má u nás skoro stoletou tradici,” říká Tomáš Prokop, předseda I. plaveckého klubu otužilců Praha, který spadá pod Český svaz plaveckých sportů. Rozmach nastal, když slavný otužilec František Venclovský přeplaval kanál La Manche, letos je to 50 let.


Reflexní terapie

Reflexologie neboli reflexní terapie vychází z předpokladu, že tělo lze rozdělit na zóny, které mají své koncové body v rukou a nohou.


Objevte základní tipy pro výrobu a nákup esenciálních olejů

Byť sílu esenciálních olejů uznávali už lidé ve starověku, v současnosti jsou pro mnoho z nás stále záhadou.


6 tipů pro uzdravení vaší mysli

Fyzická aktivita je již dávno známým lékem na duševní pohodu. A říká vám něco cvičení na předpis? Ano, slyšíte dobře. Protože přesně to už se děje!


Margit Slimáková: Během hubnutí je zásadní vnímat své tělo

Známá expertka na zdravý životní styl a výživu nám prozradila, proč je lepší si během hubnutí dopřávat než se omezovat, co si myslí o přerušovaných půstech a léčbě stravou a jak podle ní se stravou souvisí současná pandemie.